Centrala Piteå kan få ett fantastisk resecentrum

Försök föreställ er hur bra det här kan bli, någonting alldeles fantastiskt, skriver signaturen "Split vision" och ger sin bild av ett resecentrum i centrala Piteå.

Signaturen "Split vision" skriver att ett resecentrum i centrala Piteå kan bli någonting alldeles fantastiskt. (Arkivbild)

Signaturen "Split vision" skriver att ett resecentrum i centrala Piteå kan bli någonting alldeles fantastiskt. (Arkivbild)

Foto: Helena Landstedt/TT

Insändare2022-10-26 09:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Här har man chansen att samla ihop järnvägsstationen med stationer för lokalbussar och långfärdsbussar, plus taxistation och turistinformation. Ett resecentrum som även innehåller en stor Pressbyrå och varför inte en restaurang en våning upp med fin utsikt över södra fjärden. Möjligheter finns också att med en gångbro ge en anslutning till Västra kajen och campingen.

Ett stort parkeringshus för korttidsparkering, långtidsparkering, årsparkering och varför inte parkeringsrätt (jämför med bostadsrätt där man äger sin plats och/eller bostad). Naturligtvis med en gångtunnel till resecentrum.

Godsbangården däremot bör läggas utanför centrala Piteå, kanske i Lomtjärn, och frigör därmed yta på den nuvarande bangården för bostadsbyggande, kanske också med kulvert till resecentrum.

Den centrala placeringen i staden innebär att tusentals personer, boende, arbetande och hotellgäster, har gångavstånd till resecentrum.

Den som oroar sig över tågtrafiken skall veta att för ett fullastat timmertåg, 800 meter långt, tar det bara 90 sekunder från att det startat tills det har passerat, och tänk så många lastbilar som trafikerar södra länken som det ersätter.

I Töreboda passerar stambanan mellan Stockholm och Göteborg (dubbelspår) över Göta kanal, där bron är så låg att bron måste hållas öppen även för mindre båtar, och det fungerar även på sommaren.

Försök föreställ er hur bra det här kan bli, någonting alldeles fantastiskt!

Det värsta som kan hända, är att det blir som i Umeå. Ett bråk som resulterade i flera års försening och hundratals miljoner dyrare. Då kanske spåret stannar i Skellefteå.

Split vision