Bygg Norrbotniabanan – resecentrum i Lomtjärn

Vi som ska leva och bo här, det är vi som måste få bestämma om dragningen av Norrbotniabanan, menar signaturen Sara som på nytt tar till orda.

Tågen vill vi ha, självklart ska Norrbotniabanan byggas, men inte dras genom centrala Piteå och Södra hamn, menar insändarskribenten Sara som  på nytt tar till orda i frågan. (Arkivbild)

Tågen vill vi ha, självklart ska Norrbotniabanan byggas, men inte dras genom centrala Piteå och Södra hamn, menar insändarskribenten Sara som på nytt tar till orda i frågan. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

Insändare2018-09-18 18:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till alla insändare och repliker gällande Norrbotniabanan: Peter Roslund påpekade in sin replik gällande Norrbotniabanan att några av mina påståenden var felaktiga (PT 8/9). Procentsatsen om antal godståg var fel, men egentligen spelar det ingen roll.

Det är antalet tåg som är det intressanta. Smaka på det här; enligt Trafikverkets järnvägsutredning kommer Piteå trafikeras med upp emot 50 tåg per dygn (42 person- och 15 godståg).

Snabbt uträknat är det ungerfär ett tåg var 30:e minut spritt över hela dygnet.

Det krävs ingen raketforskare för att räkna ut att den öppningsbara bron över Pitsund kommer att förbli stängd, för hur ska någon kunna hinna öppna och stänga den med sådana snäva tidsintervaller?

Det leder såklart till ett stopp för SCA:s timmerfartyg och dessutom, vilka turister vill bo på Pite Havsbads camping med det höga antalet slamrande tågräls ovanpå den nuvarande bullervallen (ironiskt, eller hur?).

Roslund hävdade att Södra hamn aldrig varit ett alternativ för resecentrum. Då undrar jag, är inte snett nedanför Coop (återigen enligt Trafikverkets järnvägsutredning) i Södra hamn?

Tre eller fem tågrälsar tvärsöver hamn-området spelar ingen roll. Det är hur som helst för många!

Om Socialdemokraterna vill fortsätta sitt styre så är det dags för dem att börja lyssna på sina medborgare och också strida för våra åsikter. Inte bara sina egna intressen eller statens.

Deras valresultat var dystert. De tappade hela 7 procent. Deras analys var att de inte ”nått fram med landsbygdsfrågorna”.

Klart som korvspad att de inte gjort det! De har ju lagt ner byaskola efter byaskola, centralisering verkar vara socialdemokratins ledord.

Analysen är dock lite för snäv, beakta Bondökanalens byggande och konstanta nedskärningar i socialtjänst, vård & omsorg och skola. Det är ju inte konstigt att de tappar väljare. Och nu ska även Botniabanan centraliseras, till vilket pris som helst tydligen.

Det spelar inte någon roll om Trafikverket tycker att det mest logiska är att Botniabanan ska ”ligga där spåret redan går”. Det är ju vi som ska leva och bo här!

Nä, jag upprepar mig; välj resecentrum Lomtjärn! Eller ännu hellre, genom skogen väster om Hortlax. Varför har det aldrig varit något alternativ? Färre barriärer, väsentligt billigare och färre närboende som störs. Hellre 15 avstickande godståg på befintlig järnväg genom city än 50?

Jag vill understryka att jag personligen ej bor inom den ”den döda ormen”, så jag har inga egoistisk baktankar. Jag bor i Hortlax, vilket innebär att Lomtjärnsalternativet egentligen är sämre för mig. Jag har bott invid järnvägar förr. Jag vet hur långt höga och skärande ljud kan transporteras.

Jag, tillsammans med de 90 procent som svarat ”nej” till resecentrum i Södra Hamn i PT:s webb-undersökning, skulle gärna vilja ha någon sorts respons från styrande politiker.

Kommer vi få en folkomröstning eller tar ni ert förnuft till fånga och river upp beslutet själva? Eller måste vi medborgare gå så långt att starta ett ”en-fråge-parti” nästa val?