Jag jobbar som timvikarie i äldreomsorgen i Piteå. Vårt system ser ut så här att om vi är tillgängliga för jobb lägger vi upp oss tillgängliga i ett datasystem som heter Time Care Pool (TCP). Vi lägger även in om vi är otillgängliga om vi ej kan arbeta. Kommunens bemanningsenhet skickar ett sms och frågar om vi kan arbeta, man tackar ja eller nej. Alternativt ringer de oss.
Som vikarie gäller det att vara med och inte missa detta sms. Det är ett väldigt stressigt system för att inte gå miste om de jobbtillfällen som erbjuds.
Nu till problemet:
Jag stod uppbokad för tio timmars nattarbete och därmed var jag otillgänglig resterande tid av dygnet, såklart.
På morgonen kommer ändå en jobbförfrågan via sms som jag tackar nej till. Efter 30 minuter ringer bemanningen upp mig och frågar om jag vill jobba. Jag svarar nej en gång till då jag redan är bokad för nattjobb.
Jag får inget bra bemötande och känslan som personen på bemanningsenheten ger mig är att jag inte vill ställa upp och jobba. Hen säger: "Det är ju synd att du inte vill ställa upp och jobba."
Visst räcker det med att jobba tio timmar per dygn utan att vi vikarier ska känna det som att vi inte ställer upp.
Jag tycker att ett nej via sms ska räcka.
Vikarie i äldreomsorgen
SVAR DIREKT:
Jag ber om ursäkt för det bemötande du fått av socialtjänstens bemanningsenhet. Någonstans har vi brustit i våra rutiner, det är inte så vi ska arbeta.
Vår ambition är att ge god service och ett fint bemötande. Ni som arbetar som vikarier är oerhört viktiga för våra verksamheter och vi är otroligt tacksamma för hur ni ställer upp och hjälper oss.
Jag vill gärna att du tar kontakt med mig så vi kan reda ut det som hänt.
Catharina Marklund, enhetschef på socialtjänstens bemanningsenhet, Piteå kommun