Att ta bort parkeringsplatser gynnar inte handeln

Jag promenerar ofta på trottoaren efter Lillbrogatan och upplever inte att den är för smal. Det är bara att gå närmare husväggen om någon kofångare sticker ut.

"Att ta bort 30 centralt placerade parkeringsplatser gynnar inte handeln och besökare till stan", skriver Helén Lindbäck, gruppledare för KD. (Arkivbild)

"Att ta bort 30 centralt placerade parkeringsplatser gynnar inte handeln och besökare till stan", skriver Helén Lindbäck, gruppledare för KD. (Arkivbild)

Foto: Maria Johansson

Insändare2022-05-18 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att parkeringarna är snedställda gör det lättare att parkera och det ryms fler bilar. Trafiken efter Lillbrogatan är långsam eftersom bilarna backar ut. Bilisterna är också försiktiga för att inte stöta ihop. Fickparkeringar och färre parkeringar ökar förmodligen hastigheten. Man kan också hamna i körfältet med barn och annat när man ska in och ut ur bilen. 

Att ta bort 30 centralt placerade parkeringsplatser gynnar inte handeln och besökare till stan. 

KD kämpade för att behålla P-skivan, nu försvåras handeln och besöksnäringen ytterligare. Många vill inte köra in i trånga parkeringshus. Gatorna lutar också uppåt och det försvårar för många som behöver en jämn och plan mark att färdas på. 

Tjänstepersonernas förslag behöver inte alltid genomföras. Det är politiken som tilldelar pengar som möjliggör ombyggnation och förändringar. Det finns viktigare saker att satsa pengar på i Piteå kommun. 

Det är tillräckligt svårt för rörelsehindrade och andra att komma sig fram i stan. Torget i andra ändan av gågatan med bänkar och cykelställ mitt i körbanan och gatsten som en tvättbräda är exempel på detta.