Arbetspendling med Norrbotniabanan

Med en bro över Pitsundet kommer arbetspendlingen att utsättas för störningar, eftersom broöppningar ej kan tidtabellsättas, skriver Björn Wennman.

Med en bro över Pitsundet kommer arbetspendlingen att utsättas för störningar, eftersom broöppningar ej kan tidtabellsättas, skriver Björn Wennman.

Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

Insändare2023-06-24 10:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

REPLIK

De styrande i Piteå vill att Norrbotniabanan skall gå över Häggholmen. Detta tror man ska stimulera arbetspendling.

Ulf Grahn skriver i sin insändare den 21 juni om vikten av en hållplats i Rosvik och att Norrbotniabanan måste vara attraktiv för pendlare. 

Men med en bro över Pitsundet kommer arbetspendlingen att utsättas för störningar, eftersom broöppningar ej kan tidtabellsättas. Arbetspendling kommer därmed i vanrykte. Få kommer att nyttja en station i Rosvik.

Det är ogörligt att konstruera en kostnadseffektiv transportorganisation som fungerar någorlunda när älven är isbelagd och därmed fri från sjöfart.

Piteå (S) vidhåller fortfarande att det blir en bana över Häggholmen.

Piteborna förstår att det är svårt att handmjölka två kor samtidigt.