Replik:
På insändaren "Sträckan Skellefteå–Luleå riskeras" i Piteå-Tidningen den 12 juli.
När jag läste Norrbotten och Västerbottens kommunalråds inlägg i Piteå-Tidningen angående byggandet av Norrbotniabanan, då främst Skellefteå – Luleå, så fanns där inga tidigare frågetecken som rätades ut, vilket vi borde kunna kräva av politiker på den nivån.
Jag reagerade också på deras påstående att kommuninnevånare som inte har samma åsikt som kommunledningen är populistiska. Dessutom tycker jag det är simpelt att ta upp vikten med den gröna omställningen för våra län, och att byggandet av banan, skulle hänga på om resecentrum placeras i Södra hamn eller strax utanför centrum.
Jag är rädd att med ett resecentrum i Södra hamn, så kommer våra framtida generationer att få "lida", på samma sätt som vi i dag får "lida" för Piteå stads placering av Smurfit Kappa Piteå, tidigare Assi, där det är i dag, istället för på Haraholmen, som Piteå landskommun ville. (Det var innan sammanslagningen)
Naturligtvis behöver vi en utbyggd Norrbotniabana, främst för transport av gods från Barentsregionen, ner genom Sverige och ut i Europa, för att på den väg förädlas på olika platser. Men för den transporten finns det inget skäl att dra banan genom centrala Piteå, som om det dessutom skulle vara samhällsnyttigt. Det skulle istället bli en miljöförstöring.
Många skulle nog vilja ha en förklaring av politikerna hur en tågstation i centrum ger en stor samhällsnytta, och dessutom tro att byggandet av sträckan Skellefteå – Luleå riskeras om man placera den strax utanför stan? Har aldrig fått något svar på det.
Om det är för arbetspendling till närliggande städer, så undrar jag hur många av dessa pendlare bor på gångavstånd till Södra hamn? Det kan inte vara så många att det kan vara värt att förstöra den idyll som det område är i dag.
En tågstation och en parkeringsplats för alla de som kommer med bilar från bostadsområden utanför centrum, samt från landsbygden, skapar ännu sämre luft än vad kommunen har uppmätt i dag. Är det samhällsnyttigt att utsätta de centralt boende för mer luftföroreningar. Räcker det inte med det utsläpp dom idag utsätts från våra närliggande industrier?
Sen är jag tveksam om Trafikverket kan dra banan som dom anser passar dom bäst, utan kommunens medgivande?