Några aktuella frågeställningar i kommunen:
• Vi behöver fler företag i kommunen – vad gör vi? Vi utökar näringslivsavdelningen och anställer fler människor.
• Vi behöver stärka Piteå kommun som varumärke för att folk ska flytta hit – vad gör vi? Vi anställer en varumärkesansvarig person.
• Vi behöver stärka Piteå kommuns satsning på hållbar tillväxt – vad gör vi? Vi inrättar en speciell avdelning för detta och anställer en chef för denna avdelning.
• Vi behöver stärka informationen från/vid Piteå kommun – vad gör vi? Vi inrättar en speciell avdelning för detta och anställer människor.
• Vi behöver öka våra internationella relationer – vad gör vi? Vi anställer två projektledare; en för Zambia och en för Vietnam.
Detta är bara en handfull exempel på det ohemula slöseriet med anställningar av byråkrater och administratörer i kommunen. Samtidigt diskuteras nedskärningar inom såväl skolmaten som omsorgen och vården. Några enskilda byråkrater försvinner lätt i mängden av alla anställda. Men vi bör ha i åtanke att ordspråket “Många bäckar små skapar en stor å” gäller i högsta grad inom kommunal förvaltning.
Näringslivsavdelningen –15 anställda
Informationsavdelningen – 10 anställda
Avdelningen för hållbar tillväxt – antalet är ännu oklart. Tjänsten som chef är utannonserad, kanske tillsatt?
Internationella relationer – 2 anställda projektledare; en för Zambia, en för Vietnam.
(Källa: Piteå kommuns hemsida)
Är det inte dags att börja titta på denna överbyråkratisering? Plus 27 anställda med lön, sociala avgifter, tjänstepension samt medel för att “jobba” – resor, deltagande i konferenser och kurser, datorer, kontor etc.
Jag säger bara: “Vad f-n får jag för mina skattepengar”. Eller, vilken kvalitetsökning på barnens skolmat skulle vi få för dessa pengar?
KH
SVAR DIREKT
Tack för att även du värnar om att Piteå kommuns byråkrati och administration inte ska vara för stor. Detta är något vi arbetar internt med hela tiden, med målet att vi ska vara de personer som krävs för att klara vårt välfärdsuppdrag och för att vi ska kunna möta upp de politiskt satta målen och ambitionerna.
Jag kan börja med att konstatera att även våra byråkrater och administratörer är en viktig del i att driva en kommun. Jag kan även konstatera att du har rätt i att de tjänster du radar upp bara är exempel, det egentliga antalet är högre än så.
Men låt mig bemöta en del saker i insändaren:
• Antalet på näringslivsavdelningen stämmer. Men vi ska veta att vi de senaste åren har flyttat tjänster till den avdelningen, bland annat från tidigare organisationen Piteå Presenterar, projektet Gröna näringar och de som arbetar med varumärke och marknad. En stor procent av denna avdelning är dessutom externt finansierade, en besparing där skulle inte automatiskt ge oss medel att lägga någon annanstans. • Vad gäller varumärkesarbetet så har vi inte en person som arbetar heltid med frågan. I stället är det flera, både i vår organisation och hos andra, som på olika sätt arbetar med att stärka Piteås varumärke.
• Vår kommunikationsavdelning är som du säger 10 personer. Dessa arbetar med all vår kommunikation, såväl intern som extern, för alla förvaltningar. Här ingår också utveckling och drift av våra digitala kanaler. Att 10 av 4 200 anställda i en komplex verksamhet arbetar med kommunikation är i mitt tycke inte för många, det är för få. Detta eftersom just kommunikationen är så central i kontakten med medborgarna.
• Till sist har vi inte två heltidsanställda i våra internationella projekt, i stället är flera personer inblandade i de projekt som drivs. Den absolut största delen av alla kostnader i dessa projekt är externfinansierade, så inte heller här skulle en neddragning ge oss samma medel att lägga på annan verksamhet.
En kommun är komplex och innefattar många olika roller: Vi behöver de som lär våra unga, ger omsorg till de som behöver stöd i vardagen och de som tar hand om våra anläggningar. Men vi behöver även de som kommunicerar vad vi gör, som arbetar brottsförebyggande, som håller i våra medborgardialoger eller funderar på kommande översiktsplan. Och för att möta politikens vilja att ta hand om möjligheterna som finns, så behöver vi även de som främjar vårt näringsliv och de som har en utblick mot vår omvärld.
Jag förstår att frågan om byråkrater och administratörer kontra välfärdsproduktion ställs. Men svaret är inte så enkelt som det kan verka, för vi är alla en del av välfärdsproduktionen. Utan varandra skulle inte kommunen fungera idag och vi kommer inte kunna tillvarata de möjligheter morgondagen bjuder på.
Alla behövs och jag är stolt över att dagligen få bevis på det stora engagemang mina kollegor har i att göra Piteå ännu lite bättre. Oavsett vilken roll de har.