Mat utan förbud – i regnbågens färger

Åse Borgeryd tackar för sig med att skriva om det ämne som engagerar henne mest just nu. Nämligen antiinflammatorisk mat – helt utan förbud. "Det strömmar in färggranna bilder till min mobil. Gröna smoothies, härliga frukostar och grönsaker i alla färger. Jag blir varm i kroppen".

8 december 2018 06:00

Mat för friska och starka kroppar. Mat för att slippa värk. För att slippa acne och rosacea. Tarmproblem, hormonella sjukdomar och jobbiga magar. Minska risk för cancer, diabetes, hjärt- och kärlsjukdom. Mat som handlar om att må bra och känna glädje.

Dessutom: Mat utan största fokus att gå ner i vikt.

.

Mitt fokus denna höst har varit att föreläsa kring ämnet antiinflammatorisk mat. Hungriga gäster har låtit sig väl smaka på min antiinflammatoriska plockbuffé och lyssnat uppmärksamt.

Äntligen verkar man på riktigt ha förstått att med matens hjälp så kan man må så mycket bättre. Så klart finns det människor som har viktnedgång i fokus och de kommer sannolikt inte heller att bli besvikna, även om det inte är huvudfokus.

Mitt budskap är egentligen rätt "boring". Ät mer grönsaker och kryddor – och undvik socker.

.

På pappret rätt så tråkigt för den sockerbitna familjen, men när folk går hem så verkar de sjukt peppade på att äta mer grönsaker, frukt och vegetabiliska fetter.

Jag bara älskar att det budskap jag alltid har känt starkt för äntligen har fått ett modernt namn. Nämligen antiinflammatorisk mat.

Det strömmar in färggranna bilder till min mobil. Ingen grå kvarg eller lchf. Inte tillstymmelse till ersättningsdrycker att banta på. Bara färggranna bilder på vackra tallrikar, gröna smoothies, härliga frukostar och grönsaker i alla färger och på alla sätt. Jag blir varm i kroppen. För jag VET att detta gör skillnad.

Inte bara för den enskilde, utan även för vårt avtryck på miljön. Mindre rött kött. Mer vegetariskt. Så mycket högpotenta kryddor så att matvarubutikerna borde börja undra varför åtgången är så stor.

Det gör mitt hälsohjärta varmt!

.

I går stötte jag på en idrottande tjej som alltid tränat mycket, men som slarvat med maten. Mackor och chips. Snabba lösningar och inga frukostar. För några veckor sedan gjorde hon en förändring och när jag nu träffade henne var hon lyrisk.

”Det är helt otroligt! Hur kan så lite göra så mycket? Och tänk att jag aldrig förstått att jag inte mått bra tidigare. Jag orkar ju nu. Jag är gladare och piggare!”.

Huden hade ett helt annat glow, det verkligen strålade om henne. Coolt, tänker jag och lever på mötet resten av dagen. Det är lycka, att få vara en del i sådana förändringar.

.

Jag går igång på att inte ha en massa förbud för sig själv. Bjuds det på paltkalas så käkar man palt. Varför skulle denna enskilda måltid ”förstöra” något? Nej, för tänker man på helheten och vräker på med grönsaker, rostar färggranna rotfrukter i ugnen, äter mer kryddor, mindre kött och mindre vitt bröd och mejeri så klarar kroppen att man ibland väljer sånt som man i längden borde skippa.

Det är inte EN måltid eller EN sak man får en inflammerad kropp av. Det är helheten som räknas. Alla kan utan biverkningar äta mer grönt. Och nej, det är inte en budgetfråga. Vitkål, lök, vitlök, rödkål, potatis, grönkål (i alla fall i juletider), kålrötter, morötter och rödbetor är hyfsat billiga och går att göra så mycket av. Linser och bönor må smaka udda jämfört med köttfärs, men får de kryddor som sällskap blir det finfint.

.

Lägg till i stället för att plocka bort. Se till att tänka i regnbågens färger och preppa en stor långpanna och ugnsbaka grönsaker för hela veckan. Snacksa på morotsstavar och blomkål och dippa i kryddiga röror i helgen. Gör nyttiga glöggar. Börja med att blanda in nyttigheter i det du redan äter. Plötsligt har du bytt ut dåligt mot bra och sagt adjö till skit utan att du ens beslutat dig för det. Och du har inte ens tänkt ordet "förbud".

.

Jultiden behöver inte vara kantad med socker, kakor, choklad och annat. Det är bara du som bestämmer hur du vill ha det. I dag och i framtiden. Med dessa ord vill jag tacka alla för alla ord ni tagit till er, alla lördagar ni valt just mina krönikor och för all värme jag fått. Men nu, mina vänner, är det dags att säga hejdå och lämna plats för andra fina, inspirerande förmågor! Tack för mig.

Åse listar,

3 bästa just nu:

1. Snart jullov för mig och barnen.

2. Skidspåren gnistrar i kapp med all energi som samlas där. Mer folk på skidspåret än på krogen nu förtiden. Kul!

3. Att jag har förmånen att ha världens bästa jobb.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Åse Borgeryd