I dag har jag fått en del samtal om halka runt om i landet. Det är definitivt årstid för det och SMHI varnar när det är sådana lägen. På SMHI kan vi inte ange om det är halt eller inte utan bara varna för den typen av väderlek som gör att det finns risk för halt väglag. Våra prognoser gäller givetvis bara obehandlade vägar då vinterväghållarna är duktiga på att bekämpa halka. Med hjälp av deras insatser är väglaget bra trots dåliga förutsättningar rent vädermässigt. Det finns flera olika sorters halka. Frosthalka bildas på snöfria vägar då luftens fukt fryser på vägbanan. Den här typen av halka är vanligast i gryningen och tidigt på morgonen efter en kall och klar natt. En variation på det här är när det är dimma och dimdropparna fryser på vägen. Ishalka uppträder oftast efter det att ett regnväder har passerat och följts av snabb uppklarning. Temperaturen i vägbanan faller under nollan och vattnet på vägbanan fryser till is, men i luften kan det fortfarande vara plusgrader. Halkan slår till som en blixt från klar himmel och kallas ofta blixthalka eller den svarta halkan. Fläckvis halka beror ofta på att smältvatten fryser fläckvis nattetid. Rester av gammal is och packad snö kan också ge fläckvis halka. Snö ger givetvis också upphov till halka. Även små mängder kan ge halka.