Gymnasieelever har svårt att förstå redoxreaktioner
Lise-Lotte Österlund, Umeå universitet, ursprungligen från Arvidsjaur och numera bosatt i Piteå, visar i sin avhandling att gymnasieelever har svårt att förstå redoxreaktioner. Det gäller framför allt inom organisk kemi och biokemi. Tyvärr verkar inte heller läroböckerna vara till hjälp.
Lise-Lotte Österlund.
Foto:
I dessa redoxreaktioner transporterar väteatomer elektroner mellan olika ämnen, något som till exempel sker när vi utvinner energi från födan vi äter.
- Eleverna kunde inte identifiera vilket ämne som oxiderades och vilket som reducerades eftersom de inte kunde koppla ihop redoxreaktionen till överföring av väteatomer. Dessvärre verkar läroboken inte heller vara till någon hjälp, berättar Lise-Lotte Österlund.
I läroböckerna används olika modeller för redoxreaktioner i oorganisk kemi, organisk kemi och biokemi.
- Ett problem är att läroböckerna inte länkar samman de olika redoxmodellerna som används inom olika ämnesområden, säger Lise-Lotte Österlund.
I avhandlingen ingår tre studier om hur gymnasielever på det naturvetenskapliga programmet uppfattar redoxreaktioner. Dessutom ingår en analys av hur läroböcker förklarar och använder redoxreaktioner i olika sammanhang och hur redoxrelaterade lärandeproblem behandlas i böckerna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!