Viktigaste frågorna när svenskar handlar

Enligt en Sifoundersökning från PayPal har mänskliga rättigheter blivit lika viktigt för svenska konsumenter som miljö och klimat i förhållande till pris.

Konsumenter gör i allt större utsträckning medvetna val. Enligt en Sifoundersökning från PayPal har mänskliga rättigheter blivit lika viktigt för svenska konsumenter som miljö och klimat i förhållande till pris.

Konsumenter gör i allt större utsträckning medvetna val. Enligt en Sifoundersökning från PayPal har mänskliga rättigheter blivit lika viktigt för svenska konsumenter som miljö och klimat i förhållande till pris.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Sverige2023-01-05 10:00

I undersökningen, där 1053 slumpmässigt utvalda svenskar i åldern 16 till 80 svarat på frågor, uppger 83 procent att de väljer produkter utifrån hur miljömässigt och etiskt hållbara de är. 56 procent av de tillfrågade väljer butik utifrån hållbarhet. Det skriver Paypal i ett pressmeddelande.

– Världen förändras snabbt just nu och konsumtionen likaså. Konsumenter ställer hela tiden högre krav och fler krav på handlarna. Företagen har inget val annat än att lyssna allt bättre till konsumenternas åsikter och att fokusera ännu mer på hållbarhet ur ett allt bredare perspektiv, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal och fortsätter:

– Globalt sett är 43 procent av alla personer vad vi brukar kalla för värdedrivna konsumenter, som gör aktiva val utifrån värderingar då de handlar. Mycket pekar på att svenskarna är mer styrda av värderingar än de flesta, vi har ett rättspatosarv som sträcker sig långt tillbaks och även genomsyrar konsumtionen.

Det är inte personer med störst inkomst som gör de mest medvetna valen, enligt undersökningen. Kvinnor i åldern 56–79 med normalinkomst i storstadsregionerna bryr sig i störst utsträckning om hållbarhet när de shoppar och män i medelåldern bryr sig generellt sett minst. Det uppges att mer än fyra gånger så många män som kvinnor upplever att priset alltid är viktigare än hållbarhet.

Studien har tittat på hur inkomst, utbildning, boende och kön påverkar inköp och vilka hållbarhetsfaktorer som vi bryr oss mest om. För 84 procent av de tillfrågade i åldrarna 56–80 år har krig och konflikt blivit allt viktigare under det senaste halvåret, enligt pressmeddelandet.

De flesta ålderskategorier upplever det lättare att handla hållbart på nätet än i fysisk butik. Personer i åldrarna 16-34 år tycker det är fem gånger enklare.

– Generation Z är uppvuxna med onlineshopping och har utvecklat det till en vetenskap, näst intill en konstform. De vet exakt hur de ska hitta de bästa priserna och rangordna hållbara alternativ genom att utnyttja en mängd informationskällor och knep. De kan till exempel utnyttja inställningar för cookies och annat för att invänta rätt erbjudanden genom handlarnas marknadsföring, säger Jonas Breding.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!