"Tv-tablån kommer att dö"
Allt fler svenskar vill själva välja när de ska se sitt favoritprogram.
Den yngre publiken uppskattar inte det traditionella sättet att titta på tv utan vill se tv på sina egna villkor. "De accepterar inte att de missar en kvart av sitt favoritprogram för att de kom hem en kvart för sent", säger internetstrategen Björn Jefferey.
Foto: Markus Dahlberg
- Det är en hög tröskel till att bryta tablå-tittandet, men när det väl sker kommer vi aldrig att gå tillbaka, säger internetstrategen Björn Jeffery.
Den ökade tillgängligheten av bredband gör att svenskarna numera enkelt kan se streamad tv via nätet. Populära Youtube lockar cirka 38 procent av befolkningen mellan 16 till 25 år, enligt mätföretaget MMS.
Men det är inte användandet av Youtube som ökar mest.
- Tittandet på längre program ökar medan tittandet på kortare klipp är konstant, säger Andreas Wiss vid mätföretaget MMS.
Tjänster som SVT Play, TV 3 Play, Kanal 5:s webb-tv och TV 4 Replay gör det möjligt för tittarna att se kanalernas egenproducerade program när de vill utan kostnad. Internetstrategen Björn Jeffery, vd för webb-byrån Good Old, är övertygad om att det traditionella tablå-tittandet kommer att dö ut.
- Högintressanta program kommer fortfarande att samla folk framför tv:n, därför att alla vill vara delaktiga i det som alla pratar om. Men för program av underhållningskaraktär finns ingen poäng med att vänta till ett visst klockslag, säger han.
"Kommer att explodera"
Främst är det den yngre publiken som inte uppskattar det traditionella sättet att titta på tv.
- De är uppväxta med internet som primärmedium och vill se tv på sina egna villkor. De accepterar inte att de missar en kvart av sitt favoritprogram för att de kom hem för sent, säger Björn Jeffery.
Kanalernas nya satsningar finansieras i de flesta fall med hjälp av reklam.
- Det är en bra möjlighet att tjäna pengar. Dessutom kan man mäta vem som tittar på ett bättre sätt. Kanalerna kan individualisera reklamen och sälja annonser med större träffsäkerhet, säger Björn Jeffery.
- Vi testar oss fram just nu för att hitta den perfekta lösningen. Det här är den i särklass viktigaste och mest spännande frågan just nu. Rörlig bild på nya plattformar kommer att explodera, säger Mattias Fyrenius, chef för TV 4 Nya medier.
"Svårare att nå publiken"
Men för SVT:s del handlar det inte om att tjäna pengar.
- SVT Play är en förlängning av att tillhandahålla vårt utbud, säger Lena Glaser, chef för SVT Interaktiv.
- Det blir allt svårare att nå publiken på en specifik tid. I stället erbjuder vi våra program när och där publiken vill se dem. Det är så publiken vill ha det, det är det tydligaste man kan se i konsumtionsmönstret, säger Lena Glaser.
I framtiden kan kanalerna och tittarna tvingas skilja på distribution och innehåll. Som exempel skulle TV 4 i så fall inte längre förknippas med program som "Lost".
- "Lost"-producenten kommer inte behöva gå till en kanal för att få ut serien. I stället läggs serien upp direkt på nätet och sedan kan hela världen gå in och titta direkt på sajten, säger Björn Jeffery.
FAKTA TV 6 sänder "Weeds" på nätetFAKTA Streamade program:
Populära amerikanska serier som "Lost", "Gossip Girl" och "Cityakuten" finns inte med i de kommersiella kanalernas gratisutbud på internet.
- Allt handlar om rättigheter och rättighetskostnader, säger Mattias Fyrenius, chef för TV 4 Nya medier.
Men TV 6 har lyckats förhandla till sig just de rättigheterna. Från och med 1 april lägger kanalen ut två avsnitt per dag av den amerikanska serien "Weeds" på TV 6 Play.
- Vi har förhandlat lite bättre än de andra, säger Robert Kviby, marknadschef för TV 6.
- Den här typen av avtal rör massor av rättigheter och är lite struligare än egenproduktionerna. Men vi hoppas att det kommer att fungera, vi tror det är en nödvändig satsning.
SVT Play: svtplay.se
TV3 Play: tv3.se/play
TV4 Replay: tv4.se/replay
Kanal 5 webb-tv: kanal5.se/web/guest/webbtv
TV6 Play: tv6.se/play
TV8 web-tv: tv8.se
ZTV: playahead.se/ztv
MTV: mtv.se/mtv
- Allt handlar om rättigheter och rättighetskostnader, säger Mattias Fyrenius, chef för TV 4 Nya medier.
Men TV 6 har lyckats förhandla till sig just de rättigheterna. Från och med 1 april lägger kanalen ut två avsnitt per dag av den amerikanska serien "Weeds" på TV 6 Play.
- Vi har förhandlat lite bättre än de andra, säger Robert Kviby, marknadschef för TV 6.
- Den här typen av avtal rör massor av rättigheter och är lite struligare än egenproduktionerna. Men vi hoppas att det kommer att fungera, vi tror det är en nödvändig satsning.
SVT Play: svtplay.se
TV3 Play: tv3.se/play
TV4 Replay: tv4.se/replay
Kanal 5 webb-tv: kanal5.se/web/guest/webbtv
TV6 Play: tv6.se/play
TV8 web-tv: tv8.se
ZTV: playahead.se/ztv
MTV: mtv.se/mtv
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!