Nu skall knopslukaren från Piteå återställas i originalskick

En snabb liten båt, med fartresurser, som en tid rusade fram på vattnen runt Piteå konstruerades av Per Sandlund i slutet av 1950-talet i en källare på Klubbgärdet. Racerbåten är nu på väg att väckas till liv igen.

Båten är cirka 3,76 lång och cirka 1,35 bred. Båttypen heter Runaboat.

Båten är cirka 3,76 lång och cirka 1,35 bred. Båttypen heter Runaboat.

Foto: Robert Sollare

STOCKHOLM2010-06-16 06:00
 - Jag är tacksam om någon har information om Pelle Sandlund från Piteå, och hans båt.
Det säger polisman Robert Sollare, Vendelsö, som för en tid sedan förvärvade båten
Ett hembygge och troligen byggd i slutet av 1950-talet.
En båt, vilken betraktades som en riktig knopslukare, och som deltog i ett antal motorbåtslopp som anordnades. I tävlingar som ännu lever i minnet hos en och annan Pitebo.
- Jag köpte båten av sonen till Per Sandlund. Har sedan fått en del uppgifter av sonen, Joakim, och även av andra som kände Per Sandlund, berättar Sollare.
Han hoppas dock på ytterligare information om såväl Sandlund som båten från minnesgoda Pitebor.
- Jag saknar helt bilder på hur båten var målad till exempel.
Tävlingsbåt
Sollares mål är att återställa båten till originalskick och sedan köra uppvisningslopp med den.
Båten är cirka 3.76 lång och cirka 1.35 bred. Den hade en Mercury 30 H motor.
Båttypen heter Runaboat , modellen " Mad Cap" och gick i klass CU.
- Båten har troligtvis körts i en enskrovs, nästan flatbottnad klass där båtmodellerna hette MadCap, Speedliner, Cyklon med flera.
Det tävlades i den klassen under slutet av 1950-talet och början av 1960-talet, berättar Robert Sollare.
De mest aktiva tillhörde Sportbåtsklubben som senare blev KMK-R. Motorerna som användes var bland annat Mercury 30H. Den har en hydrorigg ( jättekort ) och racerväxelhus, det vill säga inget friläge eller back.
I PT från 1960-talets början berättas att båten som Sandlund styrde utvecklade högst aktningsvärda hastigheter. 15 knop räknades som styrfart men att toppfarten låg mellan 30-40 knop.
- Jag köpte båten 2007 av Joakim Sandlund, sonen till byggaren. Båten byggdes i Sandlunds pappas källargarage på Klubbgärdet i Piteå. Pelle tävlade några år med båten i bland annat Piteå, Kiruna och Luleå, informerar Robert Sollare och fortsätter:
- Det gick "långlopp" i Piteå under denna tid. Piteå-Svinöra (6Nm) som Pelle också deltog i, inflikar han vidare.
Bosatt i Resarö
Pelle Sandlund, född 1943, gick ur tiden 1995 och var då bosatt i Resarö, Vaxholm. Han var son till Ingrid och Sigurd Sandlund från Klubbgärdet.
Pers egen familj bestod av hustrun Vivan Berg från Selsborg. De gifte sig 1966 och i Piteå föddes dottern. 1960 gick flytten söderut där sedan sonen föddes i Österåkers församling.
Pelle Sandlund tävlade för Piteå Motorsällskap (PMS) på 1960-talet. Han finns med i resultat listor i KMK:s årsböcker från 1961-1962.
De gamla PT-läggen berättar att Per Sandlund under 1960-talet även med bil kunde glädja sig åt fina framgångar på tävlingsbanorna. Han tycks av resultatlistorna ha kört skapligt med sin bil, där han i första hand satsade på så kallade T-tävlingar. Sandlund tog hem en seger i Luleå-tävlingen "Grusslingan" och triumferade även i Kalix-tävlingen "Månstråket". Han fanns också med i tävlingen "Silvernatten". Dessutom inriktade sig Sandlund även på deltagande under issäsongen.
Det gick så skapligt att Saab sponsrade med sitt bilmärke.
Sandlund började arbeta hos båtfirma Kurt Berggren och då kom intresset för snabba båtar.
Pelle Sandlund arbetade där ett antal år innan han och familjen flyttade till Resarö nära Vaxholm. Först var han anställd som motormekaniker på Resarö Marina. Sedermera hade han egen firma, Sandlunds Marin och Motor i Täby.
Byggnaden där verksamheten var inrymd brann ner 1 mars 1994, och med den försvann originalmotorn i lågorna, en Mercury 30 H.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om