- Det är väldig roligt att få priset. Lite "där satt den", ett bevis för att det har varit värt all slit och kompromisslöshet.
Maria Miesenberger skrattar när hon hör juryns motivering om sin vackert inbundna, två kilo tunga bok: "Kulturkonsumentens drömgodis i perfekt förpackning".
- Det låter som något lättsmält, som gott smågodis. Det är härligt att projektet kan beskriva så för oftast låter det som något tungt, jobbigt och seriöst, förklarar konstnären och fotografen.
Barndomens familjealbum
"Sverige/Schweden" är boksammanfattning av utställningen med samma namn som Maria Miesenberger slog igenom med i början av nittiotalet. Hon har bearbetat den egna barndomens familjealbum och avpersonifierat människorna och miljöerna. Såväl personer som bakgrunder är utsuddade men ändå är situationerna anmärkningsvärt igenkännbara; det lilla barnets första steg, en familj på picknick, en äldre gestalt som står lutad över en barnvagn. En fantasieggande projektionsyta för betraktarens egna tolkningar och drömmar.
- Den har visats i alla möjliga sammanhang på olika håll i världen. Men jag har aldrig kopierat upp alla bilder så jag bestämde mig till slut för att sammanfatta och ge projektet en egen värld.
Musikalisk rytm
Utöver avancerat tryck har Maria Miesenberger kämpat hårt för att få till en musikalisk rytm i boken.
- Man kan bläddra varsomhelst i boken så blir de bilderna en liten berättelse. Eller så kan man börja bakifrån, det finns ingen början och inget slut, tipsar vinnaren de framtida läsarna av årets bästa fotobok.
Priset delades ut i Stockholm på tisdagskvällen.