- Det Àr vÀldig roligt att fÄ priset. Lite "dÀr satt den", ett bevis för att det har varit vÀrt all slit och kompromisslöshet.
Maria Miesenberger skrattar nÀr hon hör juryns motivering om sin vackert inbundna, tvÄ kilo tunga bok: "Kulturkonsumentens drömgodis i perfekt förpackning".
- Det lÄter som nÄgot lÀttsmÀlt, som gott smÄgodis. Det Àr hÀrligt att projektet kan beskriva sÄ för oftast lÄter det som nÄgot tungt, jobbigt och seriöst, förklarar konstnÀren och fotografen.
Barndomens familjealbum
"Sverige/Schweden" Àr boksammanfattning av utstÀllningen med samma namn som Maria Miesenberger slog igenom med i början av nittiotalet. Hon har bearbetat den egna barndomens familjealbum och avpersonifierat mÀnniskorna och miljöerna. SÄvÀl personer som bakgrunder Àr utsuddade men ÀndÄ Àr situationerna anmÀrkningsvÀrt igenkÀnnbara; det lilla barnets första steg, en familj pÄ picknick, en Àldre gestalt som stÄr lutad över en barnvagn. En fantasieggande projektionsyta för betraktarens egna tolkningar och drömmar.
- Den har visats i alla möjliga sammanhang pÄ olika hÄll i vÀrlden. Men jag har aldrig kopierat upp alla bilder sÄ jag bestÀmde mig till slut för att sammanfatta och ge projektet en egen vÀrld.
Musikalisk rytm
Utöver avancerat tryck har Maria Miesenberger kÀmpat hÄrt för att fÄ till en musikalisk rytm i boken.
- Man kan blÀddra varsomhelst i boken sÄ blir de bilderna en liten berÀttelse. Eller sÄ kan man börja bakifrÄn, det finns ingen början och inget slut, tipsar vinnaren de framtida lÀsarna av Ärets bÀsta fotobok.
Priset delades ut i Stockholm pÄ tisdagskvÀllen.