Roknäsbo blev lovad främsta platsen i himlen

Russelianer kallade de sig, en grupp troende Pitebor, verksamma för runt 100 år sedan. Det väckte en del uppmärksamhet i bygden när "tusenårspredikanten" A.F Ehrenberg från Örebro dök upp för att bland Russelianarna förkunna läran och samtidigt mötte hårt motstånd från andra religiösa rörelser.

Den stora byggnaden i mitten är Lutherska missionshuset i Piteå. Här smiddes planer för att motarbeta Russelianerna. Byggnaden till höger är elektricitetsverket. Rådhuset ses i bakgrunden.

Den stora byggnaden i mitten är Lutherska missionshuset i Piteå. Här smiddes planer för att motarbeta Russelianerna. Byggnaden till höger är elektricitetsverket. Rådhuset ses i bakgrunden.

Foto: PITEÅ MUSEUMS BILDARKIV

PITEÅ2012-07-19 06:00

År 1870 grundande Charles Taze Russel en bibelstudiegrupp i Pennsylvania, USA, som knoppade av sig i olika grupperingar. De kallades Russelianer fram till 1931, då rörelsen fick namnet Jehovas Vittnen. 1909 blev organisationen internationell.

Vid ungefär samma tidsperiod dök det också upp Mormonapostlar i Piteå, som försökte sprida sitt budskap. Vid ett av sina besök i Roknäs utlovades en person första plats i himlen om denne köpte deras skrifter. Om inte, ja då skulle Roknäsbon förvisas till den sämsta platsen i himmelriket.

Ordnade motmöten
När Russelianarna hade sina första möten i Piteå mobiliserade Svenska kyrkan, Evangeliska Fosterlandsstiftelsen och frikyrkorna till så kallade motmöten.

-  Russelianarna är farliga människor som åstadkommer stor skada, inte minst bland de troende, fastslogs vid ett diskussionsmöte i Lutherska missionshuset i Piteå.

Ett möte, som även innehöll bibelsamtal. Mötet anordnades samtidigt som Ehrenberg hade hyrt Godtemplarhuset i Piteå för att förkunna sin lära. En lära som bygger på Bibeln, men tolkar den helt olikt jämfört med andra kristna rörelser.

Före Ehrenberg hade en förkunnare Lind besökt Piteå. Bägge presenterade de i Godtemplarhuset en annan översättning av Bibeln än den som förkunnades i kyrka och bönhus i Pitebygden, "den Nya världens översättning av de heliga Skrifterna" med en tro på den allsmäktige Jehova och att denna skapat allt. Men även med en tro på Jesus, men inte att han är lika stor som Jehova.

De företrädde "Millenni Dagning", Tidsåldrarnas plan, innehållande Russells förkunnelse.

Det berättas att Ehrenberg under sitt Piteåbesök talade oavbrutet i nära tre timmar, där han poängterade själens dödlighet och det tusenåriga rikets omedelbara återkomst

- De fast troendes antal var uppenbarligen mycket uppblandat med nyfikna otrogna element, rapporterades i Norrbottens-Posten, som konstaterade att, som en följd av predikantens brist på begränsning, tröttnade en del av åhörarna och troppade av.

- Möjligen beroende på att talaren uppsköt framdragandet av bevisen för det tusenåriga rikets snara ankomst till ett annat tillfälle.

Tusenårsriket
Att tusenårsrikets ankomst blev ett problem för Russelianarna framgår av tidningsreferat. Russels åsikt var att tusenårsriket skulle komma 1914.

Undrar hur han hanterade den frågan. Han levde ju till 1916. Tidpunkten har därefter justerats. De ledare som genom åren ersatt Russel har, var och en, byggt upp sin egen organisation där Russels skrifter efterhand ersatts med deras egna.

Av de ursprungliga gammelrusselianerna uppges det finnas en del kvar, huvudsakligen i USA.

- Antalet Piteåiter som väntar tusenårsriket 1915, tiden för Herrens återkomst till vår syndiga värld har nämligen av russelianarna blivit framflyttat ett år. Och tur var ju det ty eljest hade vi inte hunnit få någon nytta och glädje av järnvägen till Piteå som väl innan dess, hoppas vi, har blivit invigd, var en tidningskommentar i anledning av ett möte i Piteå.

Allt talar för att starten i Pitebygden var trög. Under 1920-talet berättas det om församlingsgrupper och att pionjärer, eller heltidsförkunnare, kom från Gammelstad. En av de första förkunnarna demonstrerade för övrigt hur ett besök med grammofon kunde gå till.

Med tiden började vittnena predika muntligt och mera personligt genom att gå från hus till hus och att leda bibelstudier i intresserade människors hem.

Gräslig osedlighet
- Vad som mest tjusar i deras lära måste för en fattig syndig stackare ovillkorligen vara påstående att det inte finns något egentligt syndastraff. Ett annat påstående som russelianerna förfäkta, och som man trots dess originalitet onekligen frapperas av, är att Kristus inte som de flesta av oss i vårt stora oförstånd i nära 1913 år gått och trott är född år 1 utan föddes långt senare, nämligen 1874, vadan han således i det här laget bör vara en kraftfull man på 38 vårar samt att det tusenåriga riket "Millenni Dagning" skall inträffa 1915. Om det nu i alla fall skulle vara någon som i sitt stilla sinne går och funderar på att företaga den stora världsomflyttningen anno 1915 så för all del. Inte ska vi lägga något hinder i vägen, kommenterade Norrbottens-Posten år 1912.

Endast 144 000 är kallade att vara Guds och Kristi präster i tusenårsriket. Alla övriga människor får leva på jorden, som blir förvandlad till ett paradis i likhet med Edens lustgård, förkunnades det när Jehovas vittnen invigde en möteslokal i Piteå 1975

Mormonernas besök i Pitebygden väckte även det uppmärksamhet. Då bland annat en Roknäsbo, som inte ville ta plats i främsta raden i himlen, uppmanade dem att fara tillbaka till Amerika.

- Mormonisterna står på halvhednisk grund med sitt månggifte och sin gräsliga osedlighet. Dess bekännare i Utah utgöra en stor mördareliga som förgiftar, skjuter eller annars dödar envar som de frukta avfallit från sin lära. Avskyvärda styggelser är väl frukten av deras fanatism. Envar här bör vara på sin vakt och inte genom att köpa deras böcker befrämja deras proselytmakeri, skrev Norrbottens-Posten i samband med ett besök 1893.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om