I ett mycket personligt och känslofyllt anförande berättade Jan-Olof Hedström häromkvällen i Solandergården om hur hans familj ”drabbades” av väckelsen i mars månad 1952.
Vår familj var ingen religiös familj, berättade Hedström. Det förekom både svordomar och kortspel hemma och besökande kunde bjudas på kaffegök. Far och mor tog sig väl till och med en och annan svängom på dansbanan när andan föll på. Farmor däremot var frälst och eftersom hennes syn var avtagande fick Jan-Olof så snart han lärt sig läsa högläsa ur psalmboken för henne och så småningom även ur C O Rosenius dagbetraktelser, som med sin frakturstil och ålderdomliga svenska inte precis var någon lättarbetad text för en gosse som nyss lärt sig läsa.
I mars 1952 pågick en bibelvecka i bönhuset i Roknäs. Ur denna väckte en väckelse fram som kom att beröra en stor del av befolkningen i Infjärden. Pappa Alexius uppmanades av sina bröder, som redan gripits av förkunnelsen, att göra ett besök i bönhuset i Roknäs. Det besöket kom att från en dag till en annan helt förändra livet för familjen Hedström. Pappa Alexius hade till en början svårt att ta till detta med syndaförlåtelsen men här gav Rosenius i sin dagbetraktelse för den 31 mars svaret på alla frågor och tvivel. Syndaförlåtelsen finns redan för alla. Bara du vill och tror så är du förlåten.
Det dagliga livet i familjen Hedström förändrades påtagligt av väckelsen. Svordomar, kortspel och sprit förkom inte längre. Däremot växte bekantskapskretsen och antalet vänner. Hedström betonade att förändringarna upplevdes positiva och att det aldrig förekom några förbuds- eller syndakataloger. Det öppna och förtroliga förhållande som redan tidigare rått mellan föräldrar och barn snarare fördjupades och intensifierades efter omvändelsen.
Pappa Alexius som var en social person betonade alltid i samvaron med andra att ”Livet med gud är värt att rekommendera”.
Hedström avrundade med att beskriva de drag som från 1700-talets herrnhutism och pietism via CO Rosenius och PP Waldenström blivit utmärkande väckelserörelserna på 1900-talet:
Lekmannainslaget i förkunnelsen.
Den personliga tron.
Att Jesu nåd är fri (för den som vill ta mot den).
Att Jesus betalt all syndaskuld genom sin död på korset.