Ett fartyg för celebriteter

Ungefär samtidigt som det amerikanska passagerarfartyget s/s United States gick på sin jungfruresa år 1952, som en symbol för amerikanskt självförtroende efter kriget, byggdes den här modellen i Piteå. Helt i trä.

Piteå2006-04-07 00:00


Livbåtsbritsarna i modellbåten är exempelvis gjorda av kluvna tändstickor och de små ventilerna, passagerarfönstren, är specialbeställda från USA. Det ligger många timmars arbete bakom finsnickeriet.

Originalet, ett fartyg om 53 000 bruttoregisterton för 2 008 passagerare och med tre olika passagerarklasser, kölsträcktes i Newport News i Virginia år 1950. Fartyget satte hastighetsrekord över Atlanten på sin jungfruresa: 3 dygn, 10 timmar och 40 minuter.

I motsats till modellbåten användes mycket aluminium i överbyggnaden, istället för stål. Därtill utformades inredningen med ett speciellt brandsäkert material, vilket representerade ett nytt konstruktionstänkande.

Militära hemligheter

United States gick i trafik i 17 år och många celebriteter under 1950- och 1960-talet reste med fartyget. Fartyget användes aldrig annat än som passagerarfartyg, men den amerikanska flottan var med när hon byggdes. Fartygets torpedskyddade skrov och dubbla ångmaskiner betraktades som militära hemligheter fram till 1978. Fartyget konstruerades så att det lätt, på bara ett dygn, kunde byggas om till trupptransportfartyg med en kapacitet för 14 000 soldater .

I dag är den amerikanska stoltheten s/s United States, inte längre i bruk. Hon finns i dag uppankrad i Philadelphia, som ett museiföremål och för att visa på det förflutna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om