En intressant bit norsk sjöfartshistoria

Gjorde en helgresa till Oslo i mitten av september. Besökte då bland annat det Norska Sjöfartsmuseet på Bygdöy som man tar sig till med färja från Aker brygge, kan också åka landvägen men det kännes inte så spännande.

Gjöa var det första fartyg som seglade genom Nordvästpassagen.

Gjöa var det första fartyg som seglade genom Nordvästpassagen.

Foto: Ulf Enström

Piteå2009-11-18 06:00
Alltnog, det första man ser när man kliver iland är den gamla slupen Gjöa. Gjöa var det första fartyg som seglade genom Nordvästpassagen. Besättningen bestod av sex personer under ledning av Roald Amundsen. Gjöa lämnade Oslo den 16 juni 1903 och efter att ha seglat mellan Kanadas fastland och Victoria Islands sydspets nådde de Nome i Alaska den 31 augusti 1906. De seglade vidare och kom till San Francisco den 9 oktober samma år. Där fick de ett storslaget välkomnande.
Den stora slupen ( 70 fot) byggdes 1872 och hade använts i 28 år för fiske innan Amundsen köpte den 1901 för att använda den under arktiska expiditioner.
Besättningen bestämde bland annat den magnetiska Nord-
polens position under resan.

Efter att ha beskådat Gjöa gick jag in i Kon-Tiki museet.
Kon-Tiki byggdes och seglades under ledning av Thor Heyerdahl 1947. Flotten byggdes av 9 stockar i balsaträ. Ingen spik eller ståltråd användes, emdast rep av hampa höll ihop den !
Besättningen bestod av sex man där bland andra svensken Bengt Danielsson ingick.
Flotten avseglade från Callao i Peru den 28 april 1947 och resan tog slut på ett korallrev vid ön Raroia i Polynesien den 7 augusti.
De hade då seglat 7 000 km på 101 dygn. Heyerdahl ville med segligen visa att det var möjligt att ta sig från Sydamerikas kust till Polynesiens övärld i Stilla Havet.
Kan rekommendera ett besök på det Norska sjöfartsmuseet om man "råkar befinna sig i Oslo" någon gång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!