Sälen till Mora körde han på
tiden 6.19.32. Tätt följd av klubbkamraten John Vikström som kom i mål på 6.23.45.
Noterbart är att ytterligare ett par personer från södra länsdelen genom åren varit storåkare i Vasaloppet och plockat hem en seger nämligen J.A. Persson från Arjeplog år 1929 och Verner Lundström från Arvidsjaur år 1930.
1932, 1934 och 1990 ställdes loppet in. Orsaken då var att det fallit för lite snö.
Sopade rent
Den mars 1927 blev den färgstarke Conrad Pettersson historisk. Jordbrukarsonen, skogs- och flottningsarbetaren från Vitberget visade då att han, precis som under Gustav Vasas flykt på skidor från Mora mot Norge år 1521, var snabb i spåret. 104 personer deltog i det årets Vasalopp, samma antal som året dessförinnan. 14 föreningar sände tremannalag. Statsminister Ekman hedrade Vasaloppet med sin närvaro. Det året kom en annan skidlegend, Sven Utterström från Boden, in på femte plats med tiden 6.32.11.Rekordtid noterades i 1998 års Vasalopp av Peter Göransson från Åsarna, 3.38.57. I årets Vasalopp deltar 15 734 åkare.
Conrad Pettersson gjorde sin Vasaloppsdebut år 1926 och kom då på sjätte plats och när han tävlade 1928 hamnade han på tolfte plats.
Pettersson var med sina 23 år bland de yngsta Vasalopps-
segrarna genom tiderna.
I sällskap med John Vikström och Olle Hansson bildade han ett slagkraftigt skidlöparlag som sopade så gott som rent på de nationella tävlingarna och i 24 lopp tog laget 19 första pris.
Bilhandlare
Det var inte utan vedermödor som Conrad Pettersson inledde sin skidkarriär. I Boden var man inte intresserad av att ta hans tjänster i anspråk. I Piteå ansökte han hos Piteå IF om ekonomiskt stöd med sex kronor om dagen i tre månader under skidsäsongen. Styrelsen sade ja men föreningsmötet avslog begäran. Pettersson blev dock välkomnad hos Luleå SK, där också de stora framgångarna kom.Efter Vasaloppssegern, och sedan han minskade på tävlingsåkandet, började Conrad Pettersson arbeta som lastbilschaufför i Vitberget.1932 lämnade Pettersson Vitberget för Älvsbyn, där han drev åkeri-
rörelse. Han övergick sedan till att bli bilförsäljare och kom 1939 med sin verksamhet till Boden, där en monteringshall för 3 000 fordon uppfördes för armens räkning. Kriget kom dock emellan och det blev ändrade planer.
1945 blev Conrad Pettersson Volvohandlare i Piteå, en rörelse han drev till under många år innan verksamheten överläts i andra händer.
Conrad Pettersson avled i november 1976.