Televinkens "mamma" 90 år

Hur många är det som minns Televinken, den småbusige och nyfikne marionettdockan som föddes i tv:s barndom? I år fyller han 46 år. Televinken vann mycket stor popularitet tillsammans med tv-hallåan Anita Lindman. Vad få vet är att dockan har sin "mamma" i Piteå, som i dagarna fyller 90 år.

Televinken uppträdde i många olika former i tv och radio mellan 1964 och 1995.

Televinken uppträdde i många olika former i tv och radio mellan 1964 och 1995.

Foto: Scanpix

PITEÅ 2010-11-08 06:00
Televinken uppträdde i det populära barnprogrammet Anita och Televinken och förekom i tv och radio i olika sammanhang mellan 1964 och 1995.
Det är inte många som i dag vet att det faktiskt är Ingeborg Rudolph i Piteå som skapade marionettdockan för tv:s barnredaktion. Televinkens "mamma" fyller för övrigt 90 år den 12 november.
- Anita Lindman hade införskaffat dockan i London. En dag dök hon upp hos mig i min syateljé, Goda idéer, i Stockholm, sedan jag flyttat från Bromma till Johanneshov och fått billigare lokaler och större yta. Hon kom tillsammans med en väninna, som var skådespelerska. Lindman hade väl hört talas om min docktillverkning och berättade att hon tänkte göra en liten figur för tv och hade med sig ett förslag, säger Ingeborg Rudolph.
Föll för vädjan
Rudolph var till en början inte så pigg på att göra dockan med tanke på att hon hade många andra beställningar framför sig.
- Men inför hennes vädjande "snälla kan du inte hjälpa mig" och då hon dessutom inte gav sig så sade jag till slut ja. Med tillägget att jag måste veta vad dockan skulle göra.
Anita Lindman berättade för Ingeborg Rudolph att det skulle vara en docka med trådar och att en man skulle hjälpa henne med dockan i programmet.
Den mannen var teknikern Ola Lundberg. Anita Lindman betalade för övrigt sedan Lundberg av sitt gage under många år.
- Dockan skall vara rolig, glad och en pojke, lade Anita Lindman till.
Med den vägledningen skapades dockan, vilken genom en namntävling blev Televinken med hela svenska folket.
- En glad docka som skrattade med hela munnen, berättar Ingeborg Rudolph vidare.
Televinken slog, precis som tv, igenom hos svenska folket.
- Med det följde att jag sedan fick skapa åtskilligt fler dockor. Alla skulle det året ha en Televinken till julklapp.
Populär souvenir
Men det började inte med dockor för nu 90-årsjubilerande Ingeborg Rudolph.
Hemma i Holmsund hade hon börjat sy barnkläder och såg en möjlighet att försörja sig på verksamheten. I början av 1950-talet flyttade Ingeborg Rudolph till Stockholm med sin då tvåårige son Thomas, i dag mera känd som Thomas Wallstén och fastighetsägare i Piteå.
Ingeborg Rudolph fick snart en stabil kundkrets, bland annat Nordiska Kompaniet och ett flertal exklusiva klädaffärer och senare även SAS.
Det blev dock för en tid lågkonjunktur för svensktillverkat och handsytt. Ingeborg Rudolph såg då en möjlighet till överlevnad, att försöka satsa på litet exklusivare tillverkning - folkdräkter för barn.
- Jag höll till en del på Skansen i Stockholm för att skaffa mig kunskaper. Kunskaper som sedan blev grunden för att starta tillverkning av folkdräkterna. Jag insåg ganska snart att jag inte kunde kasta resterna av det handvävda tyget, efter tillskärningen. Då föddes idén att ta vara på tygbitarna och göra dockor med olika folkdräkter. Med resultat att docktillverkningen ganska snart tog över och utvecklades till en populär souvenir, för leverans till bland annat Sverigehuset och SAS.
Hedersmedlem
1967 ändrades dock förutsättningarna för Ingeborg Rudolph. Flytten gick till Piteå. Hon satte sig som verkställande direktör för Wallsténföretagen och var under några år verkställande direktör till dess sonen Thomas, efter avslutade studier, tog över ledningen. Ingeborg Rudolph blev dock kvar i företaget till fyllda 70 år.
- Hade jag inte varit så stark och frisk hade jag nog inte orkat med den här expansiva och omvälvande tiden, inflikar 90-åringen, som för övrigt för några år sedan utsågs till hedersmedlem i Piteå kvinnliga företagare.
Som pensionär fortsatte hon en tid docktillverkningen i hemmet.
Efter att ha fått uppleva en rik och spännande expansionsfas som företagsledare tar hon det numera lugnt, i kretsen av familjen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om