Fiskflyg har blivit något av en institution för fjällborna. Flera generationer haft nära och kära relationer med verksamheten och till en familj som målmedvetet arbetar för utvecklingen av ett företaget i dess allra bästa bemärkelse.
Det brukar sägas om familjer som i generationer driver företag att "en generation förvärvar, en andra ärver och en tredje fördärvar". Familjen Lundkvist är en motsägelse.
Det hela tog sin början hos fiskarfamiljen Lundkvist i Ankarskatan i Piteå. Hilda och Karl Lundkvist fick fem barn Axel
(1909-1970), Märta, gift Grahn (1911-1991), Alida (1917-1917), Sten (1919-2004) och Martin (1921-1999). Familjen bedrev under många år fiske på Stenskär. Något som sedan blev tyngdpunkten i familjeverksamheten.
Startade 1942
Sonen Axel, som ägnade hela sitt liv åt fiskerinäringen, engagerades i början av 1930-talet i fiskarnas föreningsrörelse. Han fick anställning som föreståndare för Fiskförsäljningsföreningen i Piteå, som under hans ledarskap fick stadga och uppbyggnad. Sedan blev det en kort tid i Stockholm, i fiskgrossistbranschen innan han etablerade sig hemmavid som egen företagare år 1942, med huvuddelen lagd på upphandling av fisk i Arjeplogsområdet, och senare i Tornedalen och i fjällvärlden.
Med lastbil kuskade Axel Lundkvist runt och visade sig vara en dugande företagsledare. Han tog hjälp av bröderna Martin och Sten för att fortsätta företagets expansion.
23 år gammal kom Sten Lundkvist, på brodern Axels uppdrag, till Suorva för att sköta de första inköpen. En filial etablerades i Luspebryggan , dit det fanns järnvägsförbindelse och där bröderna Lundkvist byggde vidare med verksamheten. Till en början med båttransportföretag och uppköp av fisk. En diversehandel startades också, Storlulehandeln AB.
Det har hela tiden funnits lyhördhet mot marknadens krav i verksamheten. 1953 inköptes det första sjöflygplanet, en Sea-Bee och därmed utökades verksamheten till att även omfatta lufttransport av personer, gods, fisk och proviant, även utanför Luleälvsområdet. En verksamhet som blev till verklig välsignelse för de samer som aldrig tidigare kunnat sälja ädelfisk och andra produkter. Pilot anställdes för att klara flygtransporterna.
Familjetragedi
Martin Lundkvist tog flygcertifikat 1955 och Sten Lundkvist gav sig upp i luften 1956. Det var bara Axel Lundkvist som blev landbaserad. Axels son Ulf kom även in i företaget och hjälpte till med flygningar. Här finns också familjetragedierna. Ulf Lundkvist omkom nämligen 1963 tragiskt, 25 år gammal, när ett av företagets flygplan i dåligt flygväder körde in i en fjällvägg vid Alatjåkko. Han omkom tillsammans med samen Nils Omma och hans två barn, Johannes och Maja Kristina. Familjerna drabbades på olika sätt. Livsglädjen slets ner för Tyra och Axel Lundkvist med dottern Kristina, för Elise och Agneta Omma. För familjen Omma blev det ett alldeles obegripligt mörker och förtvivlan. Tidigare hade nämligen två av barnen gått ner sig på svagisen och drunknat. Kvar fanns bara hustru och en dotter.
Sten Lundkvist blev senare, med ett av flygplanen, hängande i en kraftledning, men kunde räddas oskadd. I övrigt har företaget varit förskonat från större olyckshändelser.
Nu är den ursprungliga verksamheten i Suorva och senare Luspebryggan ett minne blott. Liksom hangaren och övervintringsplatsen i Ankarskatan, Piteå.
1975 flyttade hela verksamheten till Porjus, där den nu drivs vidare av den tredje generationen Lundkvistättlingar.
Under bröderna Axel, Martin och Stens tid fanns tre See-Bee plan och en Cessna i trafik. Flygverksamheten gick bra och företaget expanderade. Sjöflyget växte och helikoptrar inköptes. Som mest har det funnits åtta luftfartyg i samtidig trafik.
- Alla Sea-Bee plan har gjort sitt. 1998 gick såldes det sista planet i den gamla flottan. Fiskflyg AB har nu sex stycken helikoptrar, tre Franska Eurocopter och tre Amerikanska Bell Helicopter, berättar Sören Lundkvist, Porjus, men född och uppvuxen i Piteå, och som tillsammans med kusinerna Sten och Stellan Grahn tog över Fiskflyg efter första generationen Lundkvist.
Nya verksamheter
Sedan drygt fem år tillbaka är det Sörens barn Fredrik och Stefan Lundkvist som, tillsammans med Stellans son Per, sköter företaget.
Sten Gran, numera bosatt i Norrtälje och som hunnit fylla 70 år, hjälper fortfarande till i verksamheten. Han dyker upp sommartid, precis som flyttfåglarna, och hjälper då till som pilot i familjeföretaget.
Företagets har under sin snart 70-åriga historia omstrukturerats en del och anpassat sig till tidernas och kundernas önskemål.
- I dag är båttransporterna, sjöflyget och fiskgrossistverksamheten avvecklade. Kvar är ett renodlat helikopterföretag med egen serviceverkstad, men vi flyger fortfarande fisk, tre dagar i veckan, på uppdrag åt ett grossistföretag, berättar Sören Lundkvist.
Stora Sjöfallet och Ritsem är i dag viktiga baspunkter i företagets verksamhet