Mellan hägg och syren nås vi av beskedet att vår älskade bror, farbror och morbror Lennart Norberg slutat sin färd, 81 år gammal. Lennart hade varit allvarligt lungsjuk i ett par år och vi visste ju att han inte hade så långt kvar. Han klarade fortfarande av att bo i sitt hus i Bergsviken, där vänner, släkt och motorintresserade gärna stannade till och kom in och pratade en stund. Man kände sig bekväm med Lennart – han var fördomsfri och nyfiken på folk och besatt stor livserfarenhet och teknisk kompetens. Slutet kom ungefär så fort som han nog föredragit, och hans syster Eva var med.
Lennart föddes 1935 som det tredje av åtta barn till Gunnar och Nanny Norberg i Munksund. Han gifte sig med sitt livs kärlek Elsy (född Pettersson) i London 1961. De hade inga egna barn, men umgicks mycket och gärna med syskonen och deras barn, särskilt i sommarstugan på Småskärsudden som Lennart själv uppfört på 60-talet med sedermera ständigt förbättrat. Sedan Elsy avlidit 2006 blev Lennarts liv annorlunda och han saknade henne verkligen. I huset i Bergsviken där Lennart renoverade sina veteranbilar i källaren och Elsy i många år drev damfrisering, står ett stort porträtt av Elsy i köket på bänken – hon var nästan med när Lennart bjöd på kaffe.
Som mycket ung i skolan visade han sig någon gång ha ”tagit ledigt” för att åka med lastbilar istället. Lastbilschaufför blev också hans första arbete. Därefter gick han genom sitt stora tekniska intresse och sina ledaregenskaper vidare till anläggningssektorn genom arbete för Piteå Vägbyggnad och sedan byggnadsbranschen där han var arbetsledare hos Byggnads AB Ragnar Viksten under många år, och till sist arbetsledare hos Skanska fram till pensionen.
Lennarts största tekniska intresse var dock motorfordon, speciellt renoveringsobjekt som såg hopplösa ut. Han köpte sitt första veteranbilsämne 1965, en Volvo PV651 Sedan från 1929 som blev klar 1972 som en blänkande mörkblå skönhet med nya lädersoffor. Med den skjutsade han många brudpar under några decennier, iklädd frack och cylinderhatt. En sällsynt Volvo P1900 från 1956, krämgul med röd inredning, renoverade han också, liksom till sist ett vrak som återfick absolut nyskick 2011 efter många års renoveringsarbete: en gul Buick Standard Six Modell 25 Sport Touring 1927. Under de sista åren såg han omsorgsfullt till att hans objekt fick lämpliga ägare för att bevaras inför framtiden. Han var under många år engagerad medlem i Norrlands Motorhistoriker, och många har genom åren sett honom susa fram i läderhuva i något veteranbilsrally, tillsammans med Elsy.
Lennart fattas oss. En vänfast hedersman med ideer och initiativkraft har gått ur tiden.