I dagarna blev de två pristagarna firad av rektor och kollegor med kaffe och tårta.
– Överraskande och ärofyllt att bli uppmärksammande på det här sättet. Det är en bekräftelse på att vi arbetar rätt och synliggör att det är viktigt med läsprojekt redan i låga åldrar, säger Gunilla Lundstöm.
– Det är intressant och givande att följa elevernas framgångar, vi älskar båda våra jobb, säger Anna Brännström.
Priset är på 50 000 kronor som Anna och Gunilla delar, de kommer få den officiella utmärkelsen under bokmässan i Göteborg i september. Dessutom tilldelas båda lågstadieskolorna 30 000 kronor för att stärka undervisningen i svenska.
– Prispengarna ska spilla över på alla pedagoger och elever i Infjärdens skolområde. Hela kollegiet arbetar för elevernas inlärning och kunskapsutveckling. När det här har landat hos oss ska vi sätta oss ner och resonera om hur vi ska använda pengarna som vi får, säger Elisabeth Hortlund, rektor Infjärdens rektorsområde.
Juryn konstaterar att Anna Brännström och Gunilla Lundström i sin yrkesroll stimulerat intresset för läsning. Arbetssättet har entusiasmerat och engagerat elever, vårdnadshavare och kollegor i de två skolorna.
Textsamtalen har varit en framgångsfaktor i elevernas läsutveckling, där eleverna med hjälp av olika lässtrategier tillgodogjort sig de böcker de läst. Att i nära samspel med lärare och kamrater ges möjlighet att djupdyka i litteraturens värld, har varit en guldstund på flera plan. Läsning främjar elevernas studieprestationer i alla skolämnen och deras sociala och emotionella utveckling. Läsning utvecklar redskap för lärande och växande.