Han blev efter sin omvändelse en kraftfull nykterhetskämpe. Det uppges att det var Raatamaas förtjänst att brännvinskonsumtionen i Malmfälten minskade efter att han, som det skrevs ”drivit brännvinsdjävulen ut ur Gällivare”.
Efter Laestadius död 1861 framträdde Raattamaa som den obestridde ledaren för laestadianismen – en ledarställning han behöll fram till sin död.
Långt senare kunde man i en tidningsnotis, efter rapport från Kiruna, läsa att bland annat slagsmål, fylleri, kortspel och revolverskjutning, gräl och oljud hörde till ordningen för dagen och även natten i Kiruna.
”Öl säljs i oerhörda kvantiteter från två ställen å stadsplanen. Varken i Gällivare eller Malmberget har någonsin varit ett så förfärligt liv som i Kiruna. Polisen står alldeles maktlös.
På lördagen voro 2 à 300 man spridda i skogen runt omkring, alla drickande öl m.m. Icke färre än 7,000 halvor öl konsumerades från kl. 6 fredags afton till kl. 10 lördags morgon, utom porter. Man dricker också icke ur flaskor eller glas, utan ur skopor eller vattenhinkar. Personer som förut skött sig mönstergillt, ha nu börjat supa och föra rövarliv. Överallt å tomterna ser man redlösa personer sova ruset av sig, under det andra kotterivis skräna och spela. En person förlorade en av de uppgivna dagarna omkring 1,000 kronor på kortspel”.