På grund av coronapandemin har stämman delats upp på åtta platser runt om i Sverige, och en av dessa är Skellefteå. Härifrån deltar representanter för LRF Norrbotten, LRF Västerbotten, LRF Ungdom samt Norrmejerier och Norra skog. Alla mötesorter länkades samman digitalt. Därmed blev stämman både fysisk och digital.
Kul att få träffa kollegor och resonera i pauserna, samtidigt som man kan följa med och delta i stämman. Det är en intressant lösning och tekniken har fungerat bra, säger Pär Antonsson, Övre Bäck, och vice ordförande för LRF Västerbotten.
LRF Norrbottens motion handlade om att riksförbundsstyrelsen ska arbeta för att avskaffa klimatskatter på diesel inom jord- och skogsbruket gick till beslut. De höga skatterna, i jämförelse med andra länder, är konkurrenshämmande medan miljönyttan är försumbar. Detta ska också ses mot bakgrund av den pandemi som pågår och som visat på samhällets sårbarhet, med låg självförsörjningsgrad av mat. Samtidigt är lönsamheten på jordbruken i norra Sverige generellt låg.
– Motionen handlar om resan mot förnybara drivmedel, och innan vi har tillgång till dessa är avskaffandet av dieselskatten, åtminstone temporärt, det som skulle ge direkt förbättrad lönsamhet på gårdsnivå. Detta utesluter inte LRF:s fortsatta hållbarhetsarbete, som vi så klart står bakom, säger Jenny Karlsson, ordförande i LRF Norrbotten, som tillägger:
– I varken jord- eller skogsbruket nöjeskörs det ju, utan man måste använda maskinerna för produktionen oavsett kostnaden för drivmedel.
Stämman som gick på riksstyrelsens yttrande om att hålla linjen att arbeta för produktion av mer förnybara drivmedel och en biopremie avslog motionen.
LRF Västerbotten motionerade om att markägare bör få rättmätigt betalt för matjord som forslas bort vid väg- och järnvägsbyggen.
– I dag kan expropriatören lösa in marken och betala regelmässig ersättning till markägaren. Sedan kan de sälja matjorden vidare för fem gånger högre pris. Det är inte rätt och framför allt bidrar det inte till att skydda den åkermark vi har kvar, säger Pär Antonsson.