Högt tryck på jourhavande präst

Telefonsamtalen till Jourhavande präst ökade med 40 procent och chatten mer än fördubblades under coronamånaderna mars–juni i år, jämfört med samma period året innan. Behoven är fortsatt stora.

Behovet av samtalsstöd via Jourhavande präst är fortsatt högt, enligt den senaste statistiken.

Behovet av samtalsstöd via Jourhavande präst är fortsatt högt, enligt den senaste statistiken.

Foto: Magnus Aronson /Ikon

Familj2020-07-24 14:00

Jourhavande präst är en kostnadsfri tjänst som Svenska kyrkan erbjuder under kvällar och nätter, i samarbete med SOS Alarm. Telefonsamtal tas emot via 112, chatten nås via webben och digitala brev kan skickas dygnet runt.

– Vi finns kvällar och nätter hela sommaren, som vanligt, för den som behöver prata och bli lyssnad på, säger Nina Sagovinter, präst och nationell samordnare.

Redan i januari märktes en ökning av samtalen, som kan ha berott på de aktuella klimatfrågorna samt bränderna i Australien. Sedan fortsatte samtalen att öka i takt med coronavirusets spridning. Det ökade trycket ledde till både förstärkta resurser och längre öppettider under våren.

– Våren var väldigt tuff för många av oss och mycket mer ensamhet än vanligt. Trycket på jouren var högst i april och maj. Det var fortfarande högt i juni, och självklart kommer det att finnas stort behov av kontakt även under sommaren, säger Nina Sagovinter.

Jourhavande präst finns till för alla som behöver stöd, oavsett vad det gäller. För prästerna som arbetar i jouren gäller absolut tystnadsplikt, och det förs inga anteckningar eller journaler. Chattkonversationer och digitala brev sparas inte.

Statistik för Jourhavande präst januari-juni år 2020 (år 2019 i parentes) 

Telefon: 50 626 (38 084) 
Chatten: 10 667 (5 834)
Digitala brev: 759 (737)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!