Andelen personer i åldern 75 till 85 år som köpt eller beställt varor eller tjänster via nätet har ökat ordentligt på bara ett år, visar en ny rapport från SCB. Förra året svarade 16 procent att de gjort det. I år är andelen uppe på 26 procent.
– Det är en stor ökning. Men går vi bara ner lite i åldrarna är andelen betydligt högre. Bland 65- till 75-åringarna har 47 procent köpt eller beställt en vara eller tjänst på nätet det senaste året. Förra året var det 40 procent i den gruppen som e-handlat, säger Alicja Markiewicz, statistiker på SCB.
I undersökningen "Befolkningens it-användning" ingick personer i åldrarna 16–85 år. I den gruppen köpte eller beställde sju av tio personer något på nätet under de tre månaderna före undersökningstillfället i våras.
– Sedan 2015 har andelen personer i åldrarna 16–85 år som handlar på nätet ökat från 53 till 69 procent, säger Alicja Markiewicz.
Nio av tio personer i Sverige (16–85 år) använder internet varje dag. Samtidigt finns det delar av befolkningen som aldrig använt internet.
– De som utmärker sig mest är de äldre åldersgrupperna. De har både lägre tillgång till internet och använder internet mindre frekvent, eller aldrig.
Bland befolkningen i åldern 65–74 år uppger 6 procent att de aldrig använt internet. Bland 75–85-åringarna är motsvarande andel 23 procent.