Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel den 11 oktober. Priset går till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln. Årets dagligvara 2023 premierar produkter som lanserats under 2021. Perioden därefter har präglats av pandemi, krig i Ukraina och extrem matprisinflation, något som varit extra utmanande för nylanserade produkter. Årets tre nominerade produkter, som trots detta presterat väl under perioden, är Zeta olivolja gentile, Old El Paso tortilla pockets och Polarbröd Polarhjärtan.
– Polarhjärtan lanserades med beslutsamhet och gemensamma ansträngningar under 2021, trots den tuffa tid vi fortfarande befann oss i strax efter branden. Med produkten ville vi ge lite extra kärlek till alla Polarbrödsälskare som stöttat oss under denna tid. Vi känner oss därför jätteglada och stolta över nomineringen av Polarhjärtan till Årets Dagligvara, säger Jenny Jeppsson, Marketing Area Manager Retail, i ett pressmeddelande.
I nomineringen tar juryn fasta på att Polarhjärtan har tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. I nomineringen framgår även att juryn tycker att Polarhjärtan är en kul och lekfull produkt som väcker känslor och bidrar med innovation i brödhyllan.