Att bygga en igloo i Sverige är inte det lättaste, inte heller för vana igloobyggarna Günther Brunner och Werner Katt som kommer från Österriket.
- Vi kom hit för fjorton dagar sen och då hade inte snömaskinen anlänt, sen har det varit för varmt för att kunna bygga, så det har varit lite väntan, säger Werner.
Nu på morgonen när de ska börja bygga så slutar helt plötsligt bygglamporna att fungera och de får jaga rätt på en ny kabel för att kunna se någonting i den åtta meter breda igloon. Och inom en timme så har deras traktor slirat på vägen och kört fast. Men problemen tas itu med utan någon större uppståndelse och snart är de inne i den första igloon för att börja skrapa väggarna.
- Vanligtvis jobbar man så hårt med hackan så när det är riktigt kallt ute så fryser handtaget till is, säger Werner.
Oroar inte
Nu finns det inga problem med den saken, istället börjar det nästan bli lite för varmt för att stå och hacka och spada fram släta väggar. Men arbetet måste göras , särskilt då det blivit lite sent på grund av den varma temperaturen, något som inte oroar projektledare Daniel Knab så mycket alls.
- Visst är det annorlunda att jobba med ett levande material, men jag är helt säker på att vi kommer att hinna klart hela bygget innan de första gästerna anländer, säger Daniel.
Han är ivrig när han berättar om allt som kommer att finnas i igloosarna som baren, sviterna och de varma baden med öppet tak så man kan se himmelen. Men alla meningar avslutas nästan alltid med "det här är bara första året, sen kommer vi att ... ".
- Vi har stora framtidsplaner om hur vi kan samarbeta mer med Sverige och utveckla den här ideén mycket mer, säger Daniel.
Han berättar att många tyskar känner dragningskraften från miljön här uppe i Lappland, men att det inte riktigt går att sätta fingret på, eller ja, om man inte kan bygga det helt enkelt.
- Jag tycker att det är en härlig känsla att man kan bygga av naturen utan att förstöra den, och när säsongen är slut så smälter snön helt enkelt ner och lämnar inga spår, säger Daniel.
Det är ett ganska högt miljötänk på projektet, men samtidigt så är det ett flygbolag som håller i projektet, vilket inte är det miljövänligaste transportmedlet.
- Vi försöker ha miljötänk även inom flyget, till exempel så kör vi de flesta turerna fulla med folk. Och att ha en intressant punkt dit turister och affärsfolk kan komma gör att vi också får våra plan fulla, säger Daniel.