Regeringens besked tidigare i veckan om en stÀngning av Bromma flygplats har mött kritik frÄn flera lÀger. Flygbolaget BRA med sin verksamhet baserad just pÄ Bromma Àr inget undantag.
Per G. Braathen Àr framförallt kritisk mot bristen pÄ transparens kring Swedavias rapport i frÄgan.
ââJag har inte fĂ„tt se Swedavias rapport men nĂ€r den gjordes var lĂ€get signifikant annorlunda mot nu. BRA var i rekonstruktion och om Norwegian bedömdes att man troligtvis skulle försvinna medan SAS inte fĂ„tt in kapital. Alla tre bolagen Ă€r nu pĂ„ vĂ€g tillbaka, sĂ€ger han.
ââJag Ă€r dock inte sĂ„ bekymrad, hade regeringen varit i majoritet hade jag varit det, sĂ€ger han.
Braathen lyfter ocksÄ att en rad flygbolag runtom i Europa, exempelvis, Lufthansa, Air France/KLM liksom lÄgprisbolaget Easyjet fÄtt olika former av ekonomiskt stöd. En flytt för BRA Àr dÀrför otÀnkbart utan en utbyggnad av Arlanda flygplats.
ââJag Ă€r beredd att flytta till Arlanda dĂ„ det finns plats för oss. Per Bolund (MP) sĂ€ger att ingen vill flyga med tom kapacitet men han kan inte avgöra vilka bolag som nu kommer tillbaka. Dessutom kommer flygbolagen att anpassa sina flottor till efterfrĂ„gan.
Tolv destinationer
Braathen lyfter att hans eget BRA Àr ett tydligt exempel pÄ just detta. Efter att hamnat i rekonstruktion under pandemins utbrott Àr man nu redo att starta igÄng igen. I maj börjar bolaget flyga inrikes igen, till en början pÄ tolv destinationer men avsikten Àr att linjenÀtet ska fördubblas under Äret. Tolv flygplan i trafik ska successivt bli 24 nÀr man framförallt riktar in sig pÄ fritidsresandet, dÀr möjligheterna finns i nulÀget, enligt Braathen.
ââGöteborg till exempel tror jag aldrig kommer tillbaka till samma nivĂ„er. DĂ€r tror jag tĂ„get tar en vĂ€sentligt större del. StockholmâMalmö kommer dĂ€remot bli extremt bra, pĂ„ StockholmâSkellefteĂ„ Ă€r Northvolt till exempel en av vĂ„ra kunder.
ââFritidsresandet bedömer jag kommer att komma tillbaka dĂ€r det var tidigare dĂ„ det stod för 50 procent för vĂ„r del.
TT: Men rÀcker detta för att driva företaget?
ââAbsolut. Vi kan vara hyfsat lönsamma med bara tolv flygplan. Vi har helt annan flexibilitet nu men det kommer vara nöjesresandet som styr vĂ„r verksamhet.
Tuff konkurrens
TT: Tittar du pĂ„ exempelvis StockholmâVisby Ă€r det i sommar fyra flygbolag som kommer flyga. Det lĂ„ter vĂ€ldigt osannolikt att det kan finnas tillrĂ€ckligt underlag för alla fyra?
ââTill UmeĂ„ har det varit svĂ„rt med lönsamheten med tre olika flygbolag sĂ„ det Ă€r en extrem konkurrensutsatthet, sĂ€ger Braathen och utesluter inte en utslagning pĂ„ sĂ„dana destinationer.
TT: Ni startar upp samtidigt som restriktionerna förlÀngs. Hur sÀker Àr du att det hÀr verkligen Àr rÀtt tid?
ââVi har haft ett tiotal uppstartsplaner hittills och hade vi inte trott pĂ„ detta skulle vi dragit i bromsen. Jag tror sommaren kommer bli bra med mycket inhemsk turism i Sverige. Sedan fĂ„r vi se vad som sker med affĂ€rsflyget i höst.
60-Ärige Per G. Braathen Àr en veteran inom resebranschen. Redan 1989 tog han över vd-posten för charterflygföretaget Always och 2002 förvÀrvade hans investmentbolag Braganza det svenska flygbolaget Malmö Aviation som för ett par Är sedan gick ihop med Sverigeflyg under namnet Braathens Regional Airlines, BRA.
Som styrelseordförande i Scandic har han ocksÄ sett hur verksamheten pÄverkats olika i de nordiska lÀnderna beroende pÄ vilken coronastrategi landets regering valt. Han vÀljer att passa nÀr det gÀller att recensera de olika strategierna men konstaterar att nÀr historien skrivs fÄr man se vem som gjort rÀtt eller fel. DÀremot konstaterar han att företagsstödet och hur det sjösatts sett vÀsentlig olika ut i de nordiska lÀnderna.
ââDet har varit stor skillnad. Norge har varit snabbast och bĂ€st att hantera företagshjĂ€lp. Danmark har varit duktiga medan Sverige varit extremt tröga Ă€ven om det blivit bĂ€ttre men stödet kom för sent.