Beslutet innebÀr att annonsörer, publicister och skapare av Youtube-videor inte lÀngre kommer att kunna tjÀna pengar pÄ klimatförnekade innehÄll via Googles plattformar.
FörÀndringarna trÀder i kraft i november och det blir dÄ otillÄtet att sprida reklam och intÀktsgenererande innehÄll som "sÀger emot den vÀletablerade vetenskapliga samsynen kring förekomsten av klimatförÀndringarna och dess orsaker", meddelar Google i ett uttalande.
Det handlar till exempel om material som pÄstÄr att klimatförÀndringarna Àr en bluff eller som förnekar vÀxthusgasernas och mÀnsklighetens pÄverkan pÄ klimatet.
"Annonsörer vill helt enkelt inte att deras annonser ska hamna bredvid den hÀr typen av innehÄll. Och publicister och kreatörer vill inte att reklam som framför dessa pÄstÄenden ska dyka pÄ deras sidor eller videor," skriver Google.
Diskussioner om klimatförÀndringarna kommer fortfarande att tillÄtas, exempelvis debatter om klimatpolitik, klimatförÀndringarnas olika effekter och ny forskning.
I förra veckan meddelade Youtube att man ocksÄ tar bort vilseledande innehÄll om godkÀnda vaccin, exempelvis falska pÄstÄenden som att vaccin skulle kunna orsaka autism, cancer eller infertilitet.