Branschen: Blir inte mycket billigare diesel

Drivmedelsbolagen tror inte pÄ Tidöpartiernas berÀkningar av hur mycket billigare dieseln blir med sÀnkt reduktionsplikt. För bilister med bensinbil vÀntas skillnaden bli marginell, om ens nÄgon.

Preem tror inte pÄ att det blir nÄgra jÀttesÀnkningar av dieselpriserna. Arkivbild.

Preem tror inte pÄ att det blir nÄgra jÀttesÀnkningar av dieselpriserna. Arkivbild.

Foto: Fredrik Persson/TT

Ekonomi2023-05-08 02:29

Regeringens besked att kraftigt sÀnka reduktionsplikten till sex procent för bÄde bensin och diesel vid Ärsskiftet tas emot med skepsis av drivmedelsbranschen. Att det skulle leda till 5:50 kronor billigare dieselpris verkar ingen tro.

– Det finns ingen i branschen som tror att det kommer att bli i nĂ€rheten av den siffran, sĂ€ger Preems presschef Dani Backteg till Svenska Dagbladet.

En orsak Àr att det kan bli brist pÄ den diesel som anvÀnds i Sverige, vilket skulle dra upp priset.

Risk för högre pris

MÄnga raffinaderier har styrt om sin produktion och gÄtt över till att producera förnybart drivmedel. Det har gjorts pÄ bekostnad av att tillverka den arktiska diesel som behövs pÄ vÄra breddgrader.

– Vi ser med oro pĂ„ vad som kommer att hĂ€nda med priset pĂ„ fossil diesel, sĂ€ger Johan Söderberg, ansvarig för drivmedel och elektrifiering pĂ„ Circle K till TT.

– Det finns en stor risk att priset kommer att gĂ„ upp.

Överhuvudtaget Ă€r det svĂ„rt att förutspĂ„ bensin- och dieselpriset lĂ„ngt fram i tiden. VĂ€rldsmarknadspriset styrs av utbud och efterfrĂ„gan, valutakurser pĂ„verkar och ingen vet vad som hĂ€nt med Rysslands anfallskrig mot Ukraina.

Regeringens kalkyl utgÄr ocksÄ ifrÄn att reduktionsplikten skulle ha höjts enligt plan vid Ärsskiftet, till 40 procent för diesel, vilket inget av regeringspartierna har föreslagit.

– De nivĂ„erna har vi ju aldrig varit uppe pĂ„, sĂ„ redan dĂ€r blir det ett rĂ€knefel. Redan dĂ€r tappar man nog en krona, sĂ€ger Johan Söderberg.

Flest bensinbilar

Reduktionsplikten innebÀr att bensinbolagen mÄste blanda i en viss mÀngd biobrÀnsle i bensin och diesel för att minska utslÀppen frÄn transporter. BiobrÀnsle Àr dyrare och höjer dÀrmed literpriserna. I dag ligger reduktionsplikten pÄ 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.

Även om det totalt sett sĂ€ljs mest diesel i Sverige, sĂ„ körs de flesta personbilarna pĂ„ bensin. 2,5 miljoner personbilar Ă€r bensindrivna och 1,7 miljoner dieslar. DĂ€rutöver finns det 400 000 el- och laddhybrider som gĂ„r pĂ„ bensin, enligt Trafikanalys statistik.

MÄnga förhoppningar finns pÄ att elbilarna ska bli fler. Men Àven om försÀljningen skulle öka mycket kraftigt kommer det att ta tid att byta ut hela bilflottan.

– Hur gĂ€rna man Ă€n vill kommer det att finnas 3 miljoner bilar med förbrĂ€nningsmotor 2030, sĂ€ger Johan Söderberg.

GÄr till Korpen

Klart Ă€r dock att utslĂ€ppen av koldioxid frĂ„n transporter kommer att öka kraftigt nĂ€r reduktionsplikten sĂ€nks, om inte andra Ă„tgĂ€rder införs i stĂ€llet. NĂ„gra sĂ„dana har dock inte presenterats.

– Vi kommer att gĂ„ frĂ„n att spela i Champions League till att spela i Korpen i Sverige vad gĂ€ller förnybarhet i drivmedel. Branschen har jobbat hĂ„rt i mĂ„nga Ă„r för att ta oss hit. Det Ă€r klart att man behöver korrigera i tuffa tider, men de har tagit pendeln vĂ€ldigt hĂ„rt Ă„t andra hĂ„llet, sĂ€ger Johan Söderberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om