Hur är det med kontrollen av relationen mellan kommunalt folkvalda och ideella föreningar som får kommunalt bidrag finansierad med skattepengar? Att man i mindre kommuner ibland kan vara med om att man stöter på samma aktörer i både kommunal och ideell förenings sektor är väl oundvikligt, men samtidigt så kan man ju inte låta det passera utan att man ställer vissa frågor när funderingar dyker upp. Föreningsbidragen som beviljas av kommunen till ideella föreningar finansieras med skattepengar, av den enkla anledningen bör det inte finnas något utrymme för ifrågasättningar eller möjligheter till negativ kritik mot någon av parterna.
Den senaste tiden så har jag som privatperson blivit mer och mer fundersam när det kommer till hur många olika ”stolar” folkvalda får sitta på innan det egentligen kan bli en fråga om jäv, folkvalda på stolar med tydliga kopplingar till olika aktörer i det ideella föreningslivet.
Om man sitter som folkvald i en kommunal nämnd som bland annat har som ansvar att handlägga föreningars ansökningar om föreningsbidrag, samtidigt som man som folkvald även sitter med i annat inom kommunen där det också sitter samma aktörer från föreningslivet som erhåller bidrag. Och på toppen av det är anställd i en icke-kommunal verksamhet där eventuellt samma ideella förening finns med i bilden och även får beviljat olika bidrag, är jag då helt fel ute om jag frågar var gränsen går för eventuellt jäv?
Och om det skulle vara så att en ideell förenings representant även har en vänskapsrelation till en folkvald som sitter på olika stolar där en förening är med i bilden, är inte detta också något som skulle kunna leda till en jävaktig situation om en förening ansöker om detta kommunala bidrag finansierad med skattepengar?
Hur är det med kontrollen av hur det egentligen fungerar i de föreningar som ansöker om och beviljas kommunalt föreningsbidrag, vem är det som opartiskt ser till att det faktiskt fungerar och inte på något sätt eventuellt förekommer situationer inom föreningarna som strider både mot föreningarnas stadgar, moraliska principer och även vissa riktlinjer enligt lag? Är det samma personer som sitter på de övriga stolarna som även gör denna kontroll om det skulle inkomma eventuella klagomål? Lämnar man in ett eventuellt klagomål på en ideell förening till kommunen, som går under en specifik nämnds område, så är det ju konstigt om det är nämndens ordförande och ledamöter som skall handlägga klagomålet, när det är dem som från första början beviljat ett eventuellt bidrag. I så fall är det min personliga åsikt att det faktiskt är en jävsituation så det skriker om det, och jag personligen har svårt se att det inte eventuellt skulle leda till kritik om en granskning visade att så är fallet, för någonstans måste det väl finnas ett krav om opartiskhet när det gäller kontroll av verksamheter som faktiskt finansieras av skattepengar?
Jag som privatperson och skattebetalare skulle vilja se att man hade en oberoende och opartisk granskningsinstans när det gäller kopplingen mellan en förening, som får kommunalt föreningsbidrag som finansieras med skattemedel, och folkvalda som eventuellt sitter på flera olika kommunala stolar i kombination med eventuella stolar inom icke-kommunala verksamheter, där föreningar också erhåller bidrag. Och anledningen till detta är helt enkelt för att det inte skall få finnas utrymme eller möjlighet till någon form för felaktigheter eller jävsituationer, och det skall heller absolut inte vara möjligt för föreningar att ha ostrukturerad verksamhet samtidigt som föreningen bedriver verksamheten finansierad med skattepengar.