Men när politikern hållit sitt vackra tal och dumpit ner på finstolen igen, så verkar han ha glömt vad han har sagt. Så verkar vara fallet med den nuvarande regeringen när det gäller Norrbotniabanan. Man pratar hela tiden om tillväxt men verkar ha glömt infrastrukturen, åtminstone i Norrbotten.
Vår landsdel är inte prioriterad, trots den stora och snabba tillväxten som här sker. Norrbotniabanan bortprioriteras eller skjuts på framtiden. Vilken framtid och vems framtid? Vi behöver Norrbotniabanan. Inte endast för att godstrafiken ska blir effektivare och miljövänligare. Vi behöver den även för persontrafik.
Med de beslut som fattats av regering vad beträffar att man som arbetssökande ska ha hela landet som arbetsmarknad, så skulle Norrbotniabanan leda till en mycket rörligare arbetsmarknad än vi har idag. Rörligheten innebär att arbetsmarknaden öppnas för fler jobb och att fler får inträde.
Utifrån ett fackligt perspektiv anser TCO rådet i Norrbotten, att Norrbotniabanan är av yttersta vikt för att man som yrkesverksam ska ha möjlighet att frivilligt söka och arbeta på annan ort än man bor. I dag är skaran av rörlig, frivillig arbetskraft väldigt liten. Därför har vi en mycket statisk arbetsmarknad.
Det är dyrt och för att inte säga "farligt" att dagligen ligga i pendeltrafik. Om Norrbotniabanan byggs kan pendlingsavstånden utvidgas betydligt. Du kan bo i Kalix och jobba i Skellefteå, eller varför inte bo i Piteå och jobba eller studera i Umeå. Jämför till exempel med Öresundsbron, vilken effekt den har haft på tillväxten och jobben!
Norrbotniabanan skulle öppna helt nya möjligheter för oss i Norrbotten och Västerbotten. Vi vet att många av våra TCO medlemmar skulle söka jobb och få möjligheten att byta jobb under sin yrkesverksamma period. I dag är det få som har den möjligheten. Man stannar kvar på sitt jobb, trots att man gärna skulle byta till annan arbetsgivare och ort.
Banverket har i sin samhällsekonomiska kalkyl visat att Norrbotniabanan bär sig. Den kommer att ge 1.05-1.45 kronor tillbaka för varje satsad krona. Varför då inte bygga nu?
Infrastrukturminister
Åsa Torstensson, det är bra att du just framfört dina varmaste gratulationer till Danmarks och Tysklands regeringar för att de nu beslutat bygga Fehmarn-Bältbron. I pressmeddelandet trycker du just på hur viktigt det är för tillväxten med goda förbindelser. Men hur vore det att göra lite insatser i Sverige och i Norrbotten också? Tänkte inte på det, eller?