Samling bakom viktiga Norrbotniabanan

Piteå2006-07-19 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Norrbotniabanan är en mycket viktig framtidssatsning, inte först och främst för Norrbotten och Västerbotten, utan för hela Sverige. Det räcker egentligen med att titta på en järnvägskarta över Norden för att se att det fattas en järnväg efter Norrlandskusten.

Nu byggs Botniabanan upp till Umeå och en fortsättning upp till Haparanda är både nödvändig och logisk.



Centerpartiet har tagit tydlig ställning för Norrbotniabanan både nationellt och regionalt. Trots det anser vi att det är viktigare med att få en bred regional blocköverskridande samling bakom Norrbotniabanan än att göra projektet till en partipolitisk valfråga.

Järnvägsprojekt är till sin natur mycket långsiktiga och därför mycket olämpliga som "politiska projekt". Det finns starka sakliga argument för att Norrbotniabanan ska byggas, men tyvärr har dessa skymts av det politiska spelet.



Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen och kommunalråd, s, i Piteå, har redogjort för den mytbildning och okunskap han möter från partikollegor i södra Sverige. Vi har mött samma fördomar och brist på kunskap.

En orsak till detta är att Norrbotniabanan just framställts som ett resultat av en nattlig budgetuppgörelse mellan Peter Eriksson och Göran Persson. Den typen av politiska uppgörelser om åtagande långt in i framtiden har inget värde mer än tills det är dags för nästa uppgörelse och än mindre efter ett maktskifte.



Därför är det partipolitiska spel som bland annat Peter Eriksson nu försöker dra igång inte till Norrbotniabanans fördel. Varför ska en ny borgerlig regering ta ansvar för att förverkliga en politisk uppgörelse mellan miljöpartiet och socialdemokraterna?

Därför är det mycket viktigt att vi som vill se ett förverkligande av Norrbotniabanan ser till att lyfta fram projektets faktiska betydelse för utveckling och tillväxt i Sverige och i Europa.



Norrbotniabanan har i vissa politiska kretsar blivit en symbol för hur miljarder kastas bort på "järnvägar där det inte bor några människor".

Vi har därför känt en oro för att projektets negativa symbolik skulle stoppa satsningen. Därför var det ett välkommet besked från partiledarna i Allians för Sverige att projekteringen av Norrbotniabanan ska fortsätta och att det är ett av flera eftersatta investeringsprojekt när det gäller infrastrukturen i Sverige.

Norrbotniabanan är en framtidssatsning av oerhört stor betydelse för Norrbottens utveckling. Det är ett projekt som väl klarar att leva på sina egna meriter om det tillåts bedömas på samma villkor som andra infrastrukturprojekt i Sverige. Därför är landshövding Per-Ola Erikssons och Peter Roslunds kritik mot länets politiska företrädare berättigad.



Vi måste bli aktivare och mycket bättre på att lyfta fram sakskälen för den nationella infrastruktursatsningen Norrbotniabanan. Det är endast så vi kan gör projektet till en satsning som håller över flera mandatperioder.

Lennart Lindström

gruppledare, c, i Luleå

Roger Bohman

gruppledare, c, i Boden

Valter Lindh,

gruppledare, c, i Kalix

Perarne Kerttu

gruppledare, c, i Haparanda

Stefan Tornberg

gruppledare, c, i landstinget
Läs mer om