Rösta inte bort Norrbotniabanan

Piteå2006-08-25 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
e Norrbotniabanan ska byggas! En första etapp av Norrbotniabanan påbörjas år 2010! Det är de beslut som regeringen tog redan år 2004 och som också infrastrukturminister Ulrika Messing med flera ministrar de senaste veckorna bekräftat. Med en socialdemokratisk regering kommer Norrbotniabanan att byggas med start år 2010. Tillsammans med Haparandabanan, som regeringen också beslutat om och som påbörjas detta år, utgör dessa banor två oerhört viktiga infrastrukturprojekt för Sverige och för Norrbotten.

Men bygget av Norrbotniabanan verkar bero på hur valresultatet faller ut. I den borgerliga maktalliansen saknas stöd för en Norrbotniabana. Visserligen har Maud Olofsson, c, sagt sig vara för banan, men tillägger samtidigt att det måste prövas mot andra viktiga projekt på andra håll i landet. Är det någon som verkligen tror att hon är beredd offra en borgerlig regering till förmån för Norrbotniabanan, då Maud Olofsson till och med sålt ut centerns motstånd till kärnkraften enbart för att kunna samregera med högern.

De övriga tre partiledarna på högerkanten vill inte ens bygga Norrbotniabanan utan pratar i allmänna ordalag om att det finns många andra viktiga infrastrukturprojekt som behöver pengar.



Banverkets huvudkontor Borlänge avvaktar med sin planeringsbudget för åren 2007-2009. Man skjuter beslutet om pengar till Norrbotniabanans planering till efter valet, medvetna om att planerna läggs på hyllan vid en borgerlig valseger.

Min fråga till Norrbottens borgerliga riksdagskandidater blir därför: Hur skall ni klara av att få igenom ett beslut om att bygga Norrbotniabanan vid en borgerlig valseger?

Visserligen säger ni alla, förutom Krister Hammarberg, m, att ni är för NBB. Men hur skall ni få era partikamrater med er? Trovärdigheten kräver ett besked före valet.



Norrbotniabanan är oerhört viktig för Sverige och den enskilt viktigaste frågan för Norrbotten på sikt. Vi är i vårt län oerhört beroende av våra basnäringar. Basnäringar som konkurrerar på en stentuff global marknad, men erbjuds en andra klassens järnvägsinfrastruktur. Då stambanan byggdes för över 100 år sedan genom Norrland byggdes den med brantare backar och snävare kurvor än vad dåtidens standard var.

Detta innebär att loken inte orkar dra lika tunga/långa tåg som i södra Sverige vilket leder till att transportkostnaden i norra Sverige är mer än 30 procent högre per tonkilometer än i södra Sverige. Inte nog med att de norrbottniska företagen skall transportera godset cirka 100 mil längre än företag i Mälardalen, de skall betala mer per km också. Det geografiska läget är svårt att göra något åt, men med Norrbotniabanan får våra företag i alla fall lika goda förutsättningar som företag i södra Sverige.



Norrbotniabanan kommer också att medföra att norrbottningar utefter kusten kommer att flerdubbla sina möjligheter till ett jobb inom en timmes pendling. En viktig konkurrensfördel då framtida generationer väljer bostadsort. I dag är kuststäderna efter norra Sverige de enda i sin storlek som inte kan erbjuda sin befolkning en rationell dagtågstrafik.

Norrbotniabanan kommer därför att ge norra Sverige samma förutsättning vad avser persontransport som södra Sverige har. Norrbotniabanan kommer också att stimulera och möjliggöra utökad handel i öst-västlig riktning. Ryssland är oerhört rikt på naturtillgångar som de vill idka handel med. Vill vi vara med i det handelsflöde som kommer att uppstå då Ryssland fått ordning på sin ekonomi så måste vi se till att infrastrukturen finns på plats. Norrbotniabanan kommer här att ha stor betydelse.



Norrbotniabanan måste byggas! Den är oerhört viktig för såväl Sverige som för vår region och för den industri som med rätta förutsättningar kommer att fortsätta dra in stora exportintäkter till vårt land.

Rösta inte bort Norrbotniabanan den 17 september.

Läs mer om