Hur blir det med Norrbotniabanan?

Piteå2006-09-15 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommer Norrbotniabanan att byggas om den borgerliga maktalliansen bildar regering efter valet? Det var kontentan av den fråga jag ställde till de borgerliga riksdagskandidaterna från Norrbotten i en debattartikel två veckor sedan. Jag fick många genmälen, men tyvärr inte många svar.

Visst är det så att de flesta av er stöder bygget av Norrbotniabanan. Det är bra. Jag skrev också att Maud Olofsson sagt sig vara för. Nu får jag besked från kd i Norrbotten att Göran Hägglund uttalat sig för Norrbotniabanan. Toppen!, ju fler som stöder projektet ju snabbare kommer banan att stå färdig. Ingen blir gladare än jag om vi når enighet kring Norrbotniabanan.

Men tyvärr så verkar det vara långt dit. Moderaterna och folkpartiet, de som samlar 75 procent av de borgerliga rösterna, ger negativa besked om Norrbotniabanan.



Reinfeldt gjorde en blixtvisit i Luleå senaste veckan. De svar han gav var att det finns många viktiga projekt i landet som behöver pengar…det saknas pengar…vi måste diskutera i vilken ordning projekten skall komma… och att Norrbotniabanan eventuellt visst kan byggas om det finns privata finansiärer till infrastrukturen i landet.



Leijonborg har uttalat att Norrbotniabanan inte är prioriterat. På liknande sätt har folkpartiets trafikpolitiska talesman, Erling Bager, uttalat i senaste numret av tidningen Rallaren, 7/2006. Där säger Bager att alla projekt i Banverkets framtidsplan skall fullföljas med undantag för Norrbotniabanan. Pengarna bör användas till nya järnvägar i södra Sverige istället enligt Bager.



Så min fråga från min förra artikel kvarstår: hur ställer sig en borgerlig alliansregering till Norrbotniabanan? Hur skall Olofsson och Hägglund övertyga Reinfeldt och Leijonborg?

Väljarna väntar på svaret.



I ett genmäle på min artikel skriver Krister Hammarberg, m, att ett vallöfte också är ett löfte, i syfte att degradera Norrbotniabanan till tomma löften. Nu handlar det inte enbart om löften, Krister Hammarberg. Det handlar om redan tagna beslut av den socialdemokratiska regeringen, hösten 2004: Norrbotniabanan skall byggas! En första etapp påbörjas 2010!

Beslut som också bekräftats senaste veckorna av såväl Göran Persson, Pär Nuder, Ulrica

Messing, Thomas Östros med flera socialdemokratsiska ministrar.

Regeringen har också beslutat om att bygget av Haparandabanan skall byggas, med start detta år 2006, med färdigställande 2010. Också ett mycket viktigt projekt för såväl landet Sverige som för vår region.

Tydliga besked från socialdemokraterna som inser infrastrukturens betydelse för tillväxt och utveckling.

Läs mer om