I dag hålls i Härnösand konferensen ”Fossilfritt Norrland”. Låt den bli startskottet för en snabb och världsledande omställning från fossilt, till förnybart och lokalt producerat. Sverige har beslutat att till år 2030 nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta. Norrland spänner bågen ännu något hårdare och siktar mot fossilfrihet – en underbar vision som handlar om att vända det gamla, smutsiga, miljöförstörande ryggen och med tillförsikt skynda in i framtiden.
Men visionen måste fyllas med innehåll, och på flera områden bör vi se en snabb utveckling redan i närtid för att Norrland ska bli en verklig föregångare:
1. Bort med vita fläckarna på gaskartan. Umeå är enda staden i Sverige med över 100 000 invånare som inte har en mack för fordonsgas, vilket också betyder att det är mycket svårt att köra E4 på gas. Norr om Dalälven finns bara fyra av Sveriges 150 gasmackar – det behövs en handlingsplan för snabb utbyggnad.
2. Använd elen mer. Norrland har ett stort överskott av el på grund av vattenkraften, som nu kan drygas ut ytterligare med hjälp av vindkraft längs kusterna, på fjällen och till havs – med respekt för biologisk mångfald. Denna gröna el ska förstås i ökad utsträckning användas i laddbara fordon, och elbilen gör störst nytta när den får köra lite längre sträckor än i södra Sverige. Ändå är det många Norrlandskommuner som fortfarande inte ens skaffat sig en elbil eller satt upp en ordentlig laddinfrastruktur – kom igång nu!
3. Minska resandet. Med längre avstånd följer längre restider, så Norrlands inland är stora vinnare när vi blir bättre på att samåka eller helt ersätta till exempel en arbetsdag i veckan med distansarbete. Här bör Norrlands stora arbetsgivare göra gemensam sak och erbjuda distansarbete snarare än tjänstebil, samtidigt som man bör stimulera etableringen av bilpooler helt enkelt genom att själv bli första och största kunden.
4. Tänk sjöfart. Ska vi bli fossilbränslefria, bör en del av de tunga transporterna byta bränsle, men en del bör helt byta trafikslag – och kustkommunernas potential att transportera mer till sjöss är långt större än vad som sker i dag. Här behövs ett samlat grepp och en långsiktig plan, vilket också kan avlasta både väg och järnväg.
5. Producera lokalt. Redan nu går det att tanka biodiesel gjort av skogsavfall, snart kommer etanolen och biobensinen från grenar och toppar – Norrlands skogar står inför en ny jättemarknad, som kan ge tusentals jobb och ersätta importerad olja från Ryssland och andra stater vi inte vill vara beroende av.
Alla inser att Norrland inte kan göra detta själva – det behövs en nationell politik som tar målet om fossilbränsleoberoende fordonsflotta på allvar och som premierar de som vill gå snabbare fram. Tillsammans kan vi få det – låt dagen bli startskottet för ett fossilfritt Norrland och Sverige!