Det har länge varit ett önskemål om att rusta upp E10. Vägen trafikeras av allt ifrån oskyddade trafikanter till tung godstrafik vilket har inneburit trafiksäkerhetsbrister. I den nationella transportplanen avsätts därför en kvarts miljard kronor för att rusta upp sträckan Avvakko – Lappesuando. Med detta förbättras standarden på vägsträckan avsevärt. Genom att tillskapa en mötesfri landsväg (två plus en) och samtidigt genomföra andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder höjer vi säkerheten och framkomligheten på en sträcka som är i starkt behov av detta. Framkomligheten och trafiksäkerheten stärks med säkra anslutningar och en tryggare miljö för oskyddade trafikanter i de byar som passeras.
Åkerinäringen är bland de näringar som efterlyst åtgärder på E10. Åkerinäringen är en viktig bransch för Norrbotten och genom den upprustning som nu ska genomföras stärker vi deras möjligheter att på ett säkert sätt transportera gods i länet. Vi får inte glömma att E10 är en viktig transportådra för frakt av konsumtionsvaror, högvärdigt gods och material till gruvindustrin.
Vi tog över en stor underhålls- och investeringsskuld efter den förra socialdemokratiska regeringen. Det märktes inte minst i Norrbotten. Före valet 2006 åkte s-märkta ministrar land och rike runt och lovade infrastrukturprojekt som inte finansierats och som därmed heller inte kunde genomföras. Ofta blev det med ett spadtag och en bild i tidningen. Alliansregeringen gör annorlunda. Vi finansierar våra satsningar med riktiga pengar krona för krona, vilket gör att varje projekt som är med i planen också genomförs. Så har vi kunnat avsätta 522 miljarder kronor i den nationella transportplanen för utbyggnad, underhåll och nybyggnation av transportsystemet. Ett konkret resultat för Norrbottens del är alltså upprustningen av bland annat E10.
Så bedriver man en seriös och handlingskraftig politik för en bättre infrastruktur i hela Sverige.