Den våta filten - 10 år till?

Piteå2011-01-03 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hur tänker ni inom Piteås kommunala ledning? Önsketänkandet om Norrbotniabanan är så stark att all utveckling inom Piteås infrastruktur är handlingsförlamad. Den våta filten ligger. Är detta rimligt? Svaret måste bli nej. Med hänsyn till socialdemokratins sammanbrott, frågan är befogad om partiet överlever, är det långsökt att tänka sig att socialdemokratin har något att bestämma över i riket under de närmaste fyra åren, sannolikt inte heller vare sig de närmaste åtta åren eller kanske inte ens till år 2021 som är slutdatum för den infrastrukturplan som Alliansen bestämt. I denna plan finns inte något som kan uppmuntra drömmarna om en Norrbotniabana.

Efter valet blev Norrbotten än mer knallrött helt i kontrast till det övriga riket. Naturligtvis ser Alliansen detta som incitament för att inte vara särskilt givmilda mot oss häruppe. Detta är väl också ganska logiskt. Varför skall vi premieras? Vad än Alliansen gör så är vi i det röda Norrbotten ändå missnöjda. Då är det bättre att förnöja de delar av landet som uppskattar alliansens politik och förblir dess väljare.

Vi i Norrbotten kommer under överskådlig tid att befinna oss i Alliansens händer och någon hjälp till en övergripande infrastrukturlösning, som en Norrbotniabana, är inte bara långsökt utan också ett önsketänkande. Den fråga som man bör ställa sig är: Skall vi verkligen låta den våta filten ligga kvar under överskådlig tid? Utvecklingen i vår kommun stannar och har stannat av. Vi har problem med Timmerleden, Havsbadsvägen och Norra och Södra hamn för att ta som exempel.

Skall utvecklingen av dessa infrastrukturfrågor utebli för att kommunala ledningen är handlingsförlamad på grund av Norrbotniabanan? Detta är inte acceptabelt. Vi Pitebor måste få Peter Roslund och de andra att förstå att nu krävs det handling. Trafiksituationen efter Timmerleden är en flaskhals med korsande tåg, tung trafik och köer vid rusningstid.

Trafiksituationen efter Havsbadsvägen är ur trafiksäkerhetssynpunkt en katastrof. Trafikfarliga korsningar finns vid Pitholmsskolan, vid gamla brandstationen, Svedjan in mot SCA, BDX/SCA, Haraholmen, gamla Havsbadsvägen, Klubbenvägen och Pite Havsbad. Denna trafikled, hårt belastad av tung trafik, ligger på vintern dessutom till stora delar helt i mörker. Detta har varit upp till diskussion mellan kommunen och Trafikverket men som så mycket annat i denna kommun har frågan hamnat i långbänk och ingenting händer.

Trafikverket och kommunen skyller på varandra och undandrar sig allt ansvar. Det är bara tur att det hittills inte har skett någon dödsolycka efter Havsbadsvägen men det är nog bara en tidsfråga innan det inträffar. Vem av kommunen och Trafikverket kommer då att övertrumfa varandra i sina försök att skylla ifrån sig.

En dellösning av problemen med Havsbadsvägen hade kunnat åstadkommas om kommunen hade beslutat att lägga ett nytt ridhus på Pitholm intill den travbana som är på gång. Denna möjlighet pluggade kommunen igen genom att, efter effektiv lobbying av hästfolksförträdare som Helena Stenberg och Tomas Riklund, låta sig övertalas att, idiotiskt nog, placera det nya ridhuset på Grisberget. Björn Berglund skall ha beröm för att han försökte, utan resultat, få kommunen att ta ett annat beslut.

Norra och Södra hamn är snart obrukbara på grund av den uppgrundning som sker. Vi har broar mellan hamnarna som är så låga att, vid högvatten, kan knappt båtar av normal storlek passera under. Den enda bränslestationen för båtar finns i Norra hamn men det är inget för större båtar som anländer till Södra hamnen. OK/Q8 skall ha en eloge för att de orkar hålla stationen öppen trots dåligt kundunderlag då större båtar från Södra hamn inte kan ta sig dit. Inför 2011, Peter Roslund och ni andra, förvalta inte bara kommunen utan sätt igång och utveckla den också, för vårt Piteås bästa.

Läs mer om