Vägunderhåll istället för sänkta fartgränser

Övriga2008-04-16 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vägverket står inför att sänka hastigheterna på många av de större vägarna i Norrbotten. Småvägarna står sedan på tur. Röster höjs nu kring orimligheten i dessa hastighetssänkningar, men en sak som ännu inte lyfts fram är att dessa sänkningar skadar en av våra viktigaste tillväxtbranscher - biltestindustrin.



Att biltestindustrin har blivit en viktig näring för Norrbotten kan inte ha undkommit någon. Men att den skulle bli det har inte alltid varit lika självklart, länge låg finska Lappland bättre till. Att vi nu gått om dem vad gäller biltest beror på många faktorer. Den viktigaste är våra duktiga entreprenörer som vågat satsa på det okända och som bemött bilindustrin på ett professionellt sätt. Vårt klimat, vår goda tillgång på sjöar och våra flygförbindelser har också varit viktiga i denna utveckling.



Men det finns ytterligare en sak som gjort att den europeiska bilindustrin valt Norrbotten för sin testverksamhet: Våra vägars hastigheter vintertid. På många vägar gäller 110 kilometer i timmen vilket gör att testbilar kan tillryggalägga längre sträcka per pass än i finska Lappland, där 80 kilometer i timmen råder vintertid.



Vägverket har två målsättningar; trafiksäkerhet och framkomlighet. Säkerheten är förstås viktigast, men de två målsättningarna behöver inte vara motsatser. Sunt förnuft säger att en ökad satsning på vägunderhåll skulle gynna såväl säkerheten som framkomligheten - något som är bättre än att reflexmässigt sänka hastigheterna. En ökad satsning på vägunderhåll skulle också gynna de industriella satsningar som görs i vårt inland och skicka rätt signaler till den europeiska bilmarknaden.

Från Norrbottens Handelskammares sida vill vi i framtiden se fler exempel på de positiva effekter biltestindustrin har på vårt inland: Fullbelagda hotell, nybyggen, nyöppnade gårdsbutiker och förskolor i orter som tidigare räknades som utdömda. Vi vill ha ett vitalt och levande inland. Detta åstadkoms genom en livskraftig biltestverksamhet. Det åstadkoms inte genom sänkta hastighetsgränser.

Läs mer om