Må tidningscheferna bli odödliga!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
- Jag tänkte höra om du vill ha Kuriren eller NSD, löd hennes fråga.
Alltså samma säljare som sålde två konkurrerande tidningar. Jag frågade henne varifrån hon ringde. Men det ville hon inte svara på. Mina frågor gick uppenbarligen utanför den mall hon pluggat in. Hon skyndade sig att lägga på luren.
Jag hann aldrig fråga vilken tidning hon rekommenderade. Alla telefonsäljare jag uppvaktats av, cirka 6-7 per vecka de senaste tio åren, brukar vara duktiga på att rekommendera sina produkter. Men det kunde ju Helena knappast göra. Hennes jobb var egentligen omöjligt.
Gemensamma säljare är ytterligare ett misstag av nya Norrbottens Media AB, som ska ge ut både NSD och Kuriren.
Att välja en morgontidning för en lång tidsperiod är ett mycket personligare val än att lägga Bullens eller Lithells varmkorv i varukorgen.
Jag har själv vid olika tidpunkter nyttjat telemarketing för försäljning av abonnemang. Med samma nedslående resultat. En säljare måste skapa personliga relationer för att kunna sälja och det klarar bara säljare från den egna tidningen.
Journalisterna tappar också en viktig nyhetskälla - den egna tidningens abonnemangssäljare som varje dag pratar med massor av människor i bygderna. Och vad ska de båda tidningarnas journalister tala om på fikarasten eller i matsalen när konkurrenstidningens journalister sitter vid bordet intill beredda att kasta sig över alla nyheter de råkar höra.
Att sälja tidningsabonnemang via telemarketingföretag kommer att påskynda upplageraset - och en kommande gemensam tidning.
Det är också ett misstag att ha gemensamma annonssäljare. Vilken tidning ska de rekommendera till annonsköparen? Det kommer att uppstå många konstiga situationer mellan säljare och köpare.
Jag har liksom alla andra hört och läst koncernchefens och tidningschefernas löften att både NSD och Kuriren ska ges ut - och då måste vi väl tro på dem. Men de kan knappast utfärda löften för nästa koncernchef och nästa koncernstyrelse. De nya kommer naturligtvis att ställa frågan.
- Herregud - vad är det för nostalgi den gamla ledningen har sysslat med? Här kan vi ju spara 20 miljoner i ett enda svep och ge norrbottningarna en bättre tidning!
Må Björn Jacobsson, Lennart Håkansson och Sture Bergman finna den eviga ungdomens källa och bli odödliga på sina poster!
I annat fall blir de ändå odödliga som cheferna som stack den första kniven i två bra Norrbottenstidningar och gjorde Norrbotten fattigare och gråare.