Enligt en undersökning bland 1000 lärare vill lärare få mer tid att ägna sig åt sin undervisning.
Många lärare gör en hjälteinsats. Enligt en undersökning bland 1000 elever tycker hela 94 procent att de trivs bra i skolan och många elever ser lärarna som hjältar. Många som tänker tillbaka på sin skolgång har nog minnen av lärare och SYV (studie- och yrkesvägledare) som har betytt väldigt mycket för dem – som format dem som människor, som hjälpt till att göra viktiga livsval och gett kunskap.
.
Under en elevs skoltid, genom hela grundskolan och gymnasiet händer det mycket med kropp och knopp och man ska hitta sin plats i det sociala sammanhanget. Kraven i dag är stora i skolan och i samhället i övrigt. Man ska vara duktig, smart och ha bra betyg. Därför är det så viktigt att vi lärare och SYV kan få göra skillnad.
.
Om eleverna genom hela skolsystemet har en bra relation med sina lärare och tillgång till bra studievägledning kommer det att kännas viktigare att komma till lektionerna och att vara delaktig i klassrummet och i undervisningen. När vi lyckas skapa goda relationer sprider det sig och blir till en god stämning, både i klassrummet och utanför skolan.
.
Men i dag känner sig många av våra kollegor stressade och otillräckliga. De har fått fler och fler arbetsuppgifter och hinner inte se alla elever. En tredjedel av lärarna tar inte lunch varje dag och 6 av 10 hinner inte ta paus under arbetsdagen.
Vi måste få ett fokus på lärarnas huvudsakliga arbetsuppgift, undervisning, och ge ordentligt med tid till både för- och efterarbete av undervisningen. Detta är nödvändigt för att lärare ska kunna utgå utifrån varje elevs egna förutsättningar.
Vi lärare är stolta över vårt yrke. Vi vet vad våra elever behöver. Vi vill att de ska lära sig massor – och känna sig trygga. Lärare gör hjälteinsatser varje dag i det lilla, som kan visa sig vara oerhört stort egentligen. Vi vill att alla elever ska få samma möjlighet att bli sedda, bekräftade och lära sig nya saker.
.
Just nu är det upp till landets 290 kommuner och alla privata huvudmän som själva kan styra över hur arbetsbelastningen ska se ut. Det gör att det blir väldigt olika förutsättningar för lärare och elever. Här måste staten gå in och ta ansvar, så att det blir likvärdigt.
Föräldrar, lärare och elever – alla är de överens om att lärarna behöver mer tid för varje elev. Nu är det egentligen bara politikerna som måste inse detta.
Med förhoppning att Piteå fortsätter vara en av Sveriges bästa skolkommuner.