Att flyga till FN:s kommande klimattoppmöte var otänkbart för Greta Thunberg på grund av luftfartens miljöpåverkan. Efter att ha undersökt flera alternativ tackade hon ja till erbjudandet att följa med tävlingssegelbåten Malizia II över Atlanten.

Båten är utrustad med solpaneler och undervattensturbiner för att navigationsinstrumenten ska kunna drivas med utsläppsfri el.

Om vädret tillåter avseglar man på onsdag eftermiddag från hamnen i brittiska Plymouth. Med en fart på uppemot 20 knop beräknar båtens kapten, den tyske proffsseglaren Boris Herrmann, att det kommer att ta två veckor att tillryggalägga de runt 3 000 sjömilen till New York.

Artikelbild

| Greta Thunberg tillsammans med sin pappa Svante Thunberg och Malizia II:s kapten Boris Herrmann.

Celebert sällskap

Med ombord finns även den förmögne seglingsentusiasten Pierre Casiraghi, son till prinsessan Caroline av Hannover, samt Greta Thunbergs pappa Svante och dokumentärfilmaren Nathan Grossman som har följt Thunberg sedan i augusti förra året.

Men det är knappast någon bekväm resa som väntar den 16-åriga klimataktivisten.

Malizia II tillhör båtklassen Imoca 60 och byggdes för 2016–2017 års upplaga av jordenruntkappseglingen Vendée Globe, där deltagarna seglar helt ensamma och utan hamnstopp. För att hålla vikten nere är båtens interiör så avskalad som möjligt och kännetecknas av bristen på komfort. Där finns varken toalett eller pentry, skriver Boris Herrmanns seglarteam på sin hemsida.

Artikelbild

| Proffsseglaren Boris Herrmann vid Malizia II:s navigationsinstrument.

"Extrem tävlingsbåt"

Sovplatserna består av enklare kojer och på menyn står frystorkad och vakuumförpackad mat.

Artikelbild

| Sovplatserna på Malizia II är av det enklare slaget.

Detta är en extrem tävlingsbåt, säger den svenske havskappseglaren Magnus Woxén till TT.
När vädret är stökigt kan det kännas som att åka berg- och dalbana. Man kastas fram och tillbaka och måste kroka fast sig med livsele.
Artikelbild

| Malizia II är utrustad med solpaneler och undervattensturbiner vilket möjliggör en utsläppsneutral färd över Atlanten. På båten finns dock en förbränningsmotor som kan användas i nödfall.

Om båten når stabilare vindar ute på Atlanten kan resan dock bli betydligt trevligare, tillägger Woxén.

Då kommer det att vara en fröjd, det är varmt, solen skiner och båten flyger fram.

Sabbatsår

Greta Thunberg skulle egentligen ha börjat gymnasiet till hösten. Men hon har beslutat att ta ett sabbatsår för att kunna genomföra sin resa. Väl i USA ska hon hålla tal vid FN:s klimatmöte i New York den 23 september och delta vid klimatdemonstrationer.

Efter besök i Kanada och Mexiko planerar hon att ta sig söderut med tåg och buss till Chile för att delta vid FN:s årliga klimatkonferens, COP25, i december – och därefter besöka andra platser i Sydamerika.

Jag kommer att träffa så många människor jag bara kan och hoppas bli inbjuden till delar av världen som jag ännu inte besökt, sade Thunberg om sin resa i en intervju med TT tidigare i augusti.