Taklös komfort med raketprestanda

Bentley Continental GT Convertible har fartresurser som ett jetplan, miljöhänsyn som en kryssningsfärja och inredning för ett konstmuseum. Det är brittisk bilbyggarkonst på högsta nivå, även om en hel del av tekniken under skalet är tysk.

20 maj 2019 16:58

Kan jag kritisera körkänslan i den här tremiljonersbilen utan att låta fullständigt blasé, dryg och i största allmänhet pösmagad? Jag tar risken.

Fartresurserna är häpnadsväckande. Trots att bilen väger ungefär 2,5 ton med tillvalsutrustning kan den accelerera från noll till 100 på 3,8 sekunder. Toppfarten anges till 333 kilometer i timmen. Inte många hårdkokta sportbilar mäktar sådana hastigheter och här handlar det alltså om en stor, tung cabriolet med tygsufflett.

Miljöbov

Den sex liter stora motorn med tolv cylindrar och dubbla turbo levererar 635 hästkrafter. Det är en enastående teknisk uppvisning men miljöhänsynen är under isen, 317 gram koldioxid per kilometer.

Ändå kan jag inte släppa tanken på hur nya Bentley Continental GTC skulle kännas med den mindre motorn, den som bara har åtta cylindrar och 550 hästkrafter. V8-motorer har en rund, varm ton medan den här W12-motorn mest låter och känns sammanbitet fokuserad, på gränsen till arg. Det kan verka förmätet, men jag tror att V8-motorn skulle kunna vara mysigare och klä bilen bättre.

Tung men lätt

Körningupplevelsen för övrigt? Fest hela dagen! Bilen är upp till 20 procent lättare än föregångaren och sällan har jag kört en så tung bil som känns så vältränad i benen. Styrningen är lagom avvägd, automatlådan suveränt mjukväxlande och de adaptiva stötdämparna gör ett förtjänstfullt jobb när hastigheten ökar längs vindlande småvägar. Krängningshämmarna är aktiva och får kraft från ett 48-volts elsystem.

Bilen är sprängfylld med teknik som aldrig lyser med sin närvaro. I stället handlar det om estetik.

Den gedigna tygsuffletten fälls upp eller ned elektriskt på 19 sekunder – i upp till 50 kilometer i timmen – och är ett mästarprov i genren. Interiörens utformning och detaljer är som att vandra runt i en utställning full av förstklassigt hantverk. Ädelträ av två olika slag, ljust respektive mörkt, kombineras med metallreglage och läderarbete som inte lämnar minsta blotta i försvaret.

Jubileum

Provbilen är i ett speciellt utförande med anledning av Bentleys 100-årsjubileum. Exakt hur mycket den kostar eller vad de ymniga tillvalen betingar vill inte den svenska importören berätta. Grundpriset för Continental GTC W12 är knappt 2,7 miljoner svenska kronor och rimligen är provbilen i tremiljonersklassen. Det är naturligtvis en alldeles tossig mängd pengar för ett fordon med miljöprofil i klass med ett kryssningsfartyg.

Betraktad som ett uttryck för hantverkskultur och bilbyggarkonst är det ändå ett pris som kan begripas, till och med förefalla rimligt. Och dyra bilar som denna har sällan svårt att finna köpare.

Bentley Continental GTC

Specifikationer

Grundpris: 247 000 euro (cirka 2 640 000 kronor).

Förbrukning: 14,0 liter/100 km (enligt WLTP-normen).

Koldioxidutsläpp: 317 gram/km (enligt WLTP-normen).

Motor: Tolvcylindrig 6,0-liters bensin med dubbla turbo.

Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.

Skatt: 19 458 kronor (beräknat enligt NEDC-normen).

Max effekt: 635 hästkrafter vid 6 000 varv/minut.

Max vridmoment: 900 newtonmeter vid 1 350–4 500 varv/minut.

Tjänstevikt: cirka 2 400 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,85/1,95/1,40.

0–100 km/h: 3,8 s.

Toppfart: 333 km/h.

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

En enastående ingenjörsuppvisning, på annat sätt är det svårt att beskriva W12-motorn med dubbla turbo. Effekten skulle räcka till att skjuta upp bilen i rymden, känns det som. Dessutom vibrationsfri som få andra. Men ärligt talat är den inte rolig. Mer en grå eminens med enorm slagkraft.

Ekonomi/miljö + (1/5)

Å ena sidan: högt pris och enorma driftskostnader lär inte drabba någon fattig. Å andra sidan: även välbeställa personer brukar vara rädda om sina pengar. Värdefallet kan bli ansenligt. Bränsleförbrukning och utsläpp på dinousarienivå.

Köregenskaper +++++ (5/5)

Komfort på mycket hög nivå kombinerat med nästintill sportbilskänsla, trots hög vikt. Modellen känns nättare och lättare än föregångarna. Fjädringskomforten kunde dock vara ännu bättre utan att den reella sportigheten naggades i kanten.

Säkerhet ++++ (4/5)

Något krocktest har inte Euro NCAP genomfört, det sker sällan med exklusiva lågseriebilar. Men Continental GTC är baserad på samma arkitektur som senaste Porsche Panamera och Volkswagenkoncernen lär inte släppa ut en bil med halvdan säkerhet.

Helhet 3 (3/5)

En vansinnigt snabb, törstig och tung bil till högt pris. I det ljuset inte en bil som svarar mot 2019 års ideal. Men som exponent för en klassisk bilbyggartradition parat med modern teknik och hantverk på toppnivå är det en imponerande produkt.

Två konkurrenter

Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet

1 892 000 kronor. 612 hästkrafter. 263 gram/km (NEDC).

Tysklands största cabrioletmodell har bättre baksäte och fartresurser nästan i klass med Bentley, trots att V12-motorn utgått ur sortimentet. Denna har turbo-V8. Dessutom till lägre pris.

Rolls-Royce Dawn Black Badge

Cirka 4 500 000 kronor. 612 hästkrafter. 379 gram/km (WLTP).

44 centimeter längre än Continental – och detta är den mindre av Rolls-Royces cabrioletmodeller. Trots ansatser till "cool" framtoning med Black Badge-utrustningen är Dawn först och främst en glidare med extrem komfort.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!