Skotern som blev storsäljare

Drygt hundra miljoner människor kan inte ha fel! Så många har nämligen köpt en Honda Super Cub – världens mest tillverkade motorfordon. Hojen har producerats i över 60 år och säljs nu återigen i Europa.

7 oktober 2019 09:58

Nix, det är inte folkabubblan. Och varken T-Ford eller Toyota Corolla. Världens mest tillverkade motorfordon är en liten skoter från Japan, en slitvarg som har ökat människors mobilitet ända sedan 1958.

Och det var just rörlighet som var tanken. Inspirationen kom från Tyskland där Soichiro Honda såg hur populära mopeder och mindre motorcyklar var. Hemma i Japan byggde han en nätt skoter med en skyddande kåpa, automatkoppling och en motor på 50 kubik. Super Cub C100!

Den var enkel och pålitlig, robust och lätt att meka med. Den kom i rätt tid och uppfyllde mångas behov, säger Kenneth Hänström, vice ordförande för Classic Honda Club Sweden.

Smart kampanj

Men det var inte bara i Japan som det nya fordonet kom att göra succé. Honda hade stora planer och grundade ett dotterbolag i USA redan 1959 och nådde snart ut även i Europa. För att få fart på produktionen byggde man världens största mc-fabrik – inspirerad av Volkswagens produktion av folkabubblor i Wolfsburg i Tyskland – som stod färdig 1960.

Några år senare gjorde företaget något otroligt smart. För den jättelika amerikanska marknaden lät man 1963 skapa en massiv reklamkampanj. I annonserna syntes vanligt, hyggligt folk åka Super Cub och under stod det "You meet the nicest people on a Honda".

I USA hade nämligen motorcykeln ett dåligt rykte. Den förknippades med buller och brötiga bikers från mc-klubbar. Genom reklamkampanjen kom Honda runt detta och nådde nya unga målgrupper. Och som grädde på moset skrev The Beach Boys låten ”Little Honda”.

Märket fick en bred försäljningsbas i USA. Super Cub blev en viktig del av Hondas varumärkesbyggande. När den högteknologiska CB 750 kom 1969 var marknaden redan inarbetad, säger Kenneth Hänström.

Massproduktion

Genom åren moderniserades den lilla skotern och fick en större motor. År 2005 hade den sålts i 50 miljoner exemplar och 2017 dubbelt så mycket. När efterfrågan var som störst lär en Super Cub ha lämnat det löpande bandet var tolfte sekund.

Numera har modellen både bränsleinsprutning och abs (som förhindrar att hjulen låser sig vid inbromsning). Men den ser i princip likadan ut som för 60 år sedan. Och fyller samma funktion, i synnerhet på den asiatiska marknaden. Där rullar denna ikon som ett smidigt transportmedel – samtidigt som den svenska mc-säsongen nu lider mot sitt slut.

Lite av varje om Super Cub

+ Från början hade modellen en pressad plåtram, en praktisk automatkoppling och en 50-kubiks fyrtaktsmotor på 4,5 hästkrafter. Super Cub var tidigt ute med kåpor av plast.

+ Egentligen var Super Cub en kombination av motorcykel och skoter. Den hade kåpor som en skoter men tack vare betydligt större hjul på 17 tum och en centralt placerad kraftkälla var den mer välbalanserad och smidigare att köra.

+ Super Cub 2019 har en motor på 125 kubik och tio hästkrafter. Hojen väger 109 kilo och är snabb upp till 45 kilometer i timmen. Den har nyckellös tändning, larm, led-lampor och abs. Honda anger en snittförbrukning på bara 2 dl/mil.

+ Den nya modellen har fått kritik för att den känns trött i över 90 knyck och saknar förvaringsutrymmen. Hondas skoter SH125 är billigare och anses vara mer praktisk och enklare att köra.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!