Skattechock väntar vid årsskiftet

Regeringen backade på höjningen av fordonsskatt för husbilar. Men för andra lätta lastbilar och personbilar höjs skatten – igen – vid årsskiftet. Ryckigheten i lagstiftningen upprör.

16 december 2019 08:30

I höstas meddelade regeringen att nya, fossildrivna personbilar och lätta lastbilar ska beskattas efter den nya körcykeln WLTP. Den ger en mer rättvisande bild av koldioxidutsläppen vid körning än den gamla körcykeln NEDC.

När det aviserades att nyheten skulle införas redan vid årsskiftet tog det hus i helsike. Bilägare, företagare med transportfordon, husbilsägare, boende i glesbygd med dåliga laddmöjligheter och andra som nu får ytterligare en höjning av fordonsskatten såg rött.

Dålig tajmning

Jessica Alenius är vice ordförande för branschorganisationen Bil Sweden. Hon säger att höjningen för personbilar blir 500 procent i genomsnitt, jämfört med innan bonus-malus infördes den 1 juli 2018.

Vi är för WLTP och för bonus-malus men tajmningen är fel. Det kommer ut omkring 100 nya eldrivna bilmodeller och lika många laddhybrider de närmaste åren som kan passa fler privatpersoner och företag med olika förutsättningar och ekonomi. Nu är utbudet inte lika stort. Dessutom ska bonus-malus förenklas och förstärkas 2021, enligt 73-punktsöverenskommelsen, och då blir det ändrade förutsättningar igen, säger hon.

Effekten kan bli att bilköparna inte vet vad de ska göra. Vissa passar på att köpa nytt före skattehöjningen vid årsskiftet, det visar nybilsregistreringen. Andra väljer att fortsätta köra med sina äldre och mer klimatskadliga malusbilar.

Kännbart

För lätta lastbilar och liknande transportfordon, som är tyngre än personbilar, blir skattehöjningen än mer kännbar. Men för husbilarna har regeringen efter kritiken backat och Skatteverket ska ta fram mer flexibla skatteregler. Bland annat ska de bli enklare att ställa av och 15-dagarskarensen tas bort. Argumentet är att husbilarna inte körs på samma sätt som personbilar som används dagligen.

För framför allt småföretagare kan en skattehöjning slå hårt. Räckvidden och möjligheterna att ladda en transportbil är begränsande för dem som använder sin bil i jobbet hela dagarna. För dem som är verksamma på landsbygden är det dessutom ont om laddstolpar – om det alls finns några.

Små marginaler

Erik Sjölander är ansvarig för näringspolitiska frågor på Småföretagarnas Riksförbund. Han vill att WLTP-förändringen skjuts på framtiden för att villkoren för småföretagarna inte ska försämras.

Företag på landsbygden har sällan en tillräckligt stor lokal marknad och därmed små marginaler att klara sådana här förändringar. Regler måste vara förutsägbara och motiverade, för att kunna bidra till förändrade beteenden. Det måste också vara regler som inte drabbar oss i glesbygden hårdast, säger han.
Några transportbilars skatt
Modell ny skatt, kronor första tre åren, kronor
Ford Ranger Double Cab 2,0 Eco Blue 170 4x4 Automat 13 062 39 186
Mercedes Sprinter 416 CDI 4Matic Automat 17 642 52 926
Mercedes Vito 116 9 567 28 701
Mitsubishi L200 Double Cab 2,4 D11 736 35 208
Peugeot Partner BlueHDI 199 7 15621 468
Renault Kangoo Express 95 7 03621 108
Volkswagen Amarok V6 TDI 4Motion Automat20 89662 688
Volkswagen Caddy Skåp 2,0 TDI 102 DSG 8 482 25 446

Källa: Auto Motor & Sport.


Några bilmodellers skatt
BensinmodellerSkatt i dag, kronorNy skatt, kronor
Audi A1 Sportsback1 5903 722
Skoda Fabia 1,0 TSI1 262 2 902
Volvo XC40 T56 832 10 042
DieselmodellerSkatt i dag, kronorNy skatt, kronor
Volkswagen Tiguan 2,06 55411 737 kronor
Volkswagen Golf Sportscombi 1,6 TDI SCR3 2325 524
Volvo V60 D45 3338 000

Källa: KVD Bil och Auto Motor & Sport.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!