Göteborgsflyg kan lyfta näringslivet

Nextjet öppnar flyglinjen Luleå-Sundsvall-Göteborg och satsningen kan ge luft under vingarna för det kritiserade Arctic Airlink. "Vi skapar mycket bättre förutsättningar för att detta ska bli en bestående linje", säger Robert Forsberg, vd för Tromsöflyget.

13 mars 2017 20:39

Nextjet storsatsar i Luleå och öppnar nya flyglinjen Luleå-Sundsvall-Göteborg.

Det blir två avgångar från Luleå airport varje vardag – en på morgonen och en på kvällen. Dessutom kvällsflyg söndagar.

– 22 turer i veckan. Vi tror att städerna har stort utbyte av varandra, säger Angela Friberg, säljansvarig hos Nextjet.

Nextjet hyr in ett kanadensiskt jet-flygplan med besättning, stationerat på Luleå airport, med plats för 50 passagerare.

De utlovar snabba stopp i Sundsvall för påstigande resenärer vidare till Göteborg.

– Max 15-20 minuter. Nu kör vi fram till midsommar, därefter går flyglinjen igång igen i mitten av augusti, säger Angela Friberg.

I går skedde premiärturen, med en delegation från Sundsvallsregionen som passagerare.

– Vi har väntat länge på flyglinjen. Näringslivet i Sundsvall och Luleå är lika, båda regionerna har skogsnäring, universitet och IT, många bolag har kontor i båda orterna, säger Oliver Dogo, vd för Handelskammaren, Mittsverige.

Även Robert Forsberg, Norrbottens handelskammare, har märkt en stor efterfrågan inom näringslivet.

– Ett stort behov att på ett smart, enkelt sätt nå sina samarbetspartners i Sundsvall och Göteborg. Det blir snabbare och mer miljövänligt nu.

Utöver sin projektledarroll inom handelskammaren är Robert Forsberg vd för Arctic Airlink, den två år gamla flyglinjen Luleå-Uleåborg-Tromsö.

Det tidigare ifrågasatta Tromsöflyget visade röda siffror i fjol och nu är förhoppningen att Nextjets satsning ger flyglinjen en nystart.

Det kanadensiska jetplanet ska därför även trafikera Uleåborg och Tromsö, med tre avgångar i veckan.

– Nu skapar vi mycket bättre förutsättningar för att detta ska bli en bestående linje, säger Robert Forsberg.

Även Ann-Christin Viklund, flygstationschef vid Luleå airport, tror att Nextjets flyglinje gynnar Arctic airlink.

– Tvärförbindelserna Sverige-Finland-Norge har ett stort värde. Vi ser mycket positivt på Nextjets satsning.

Samtidigt bekymrar de söig för regeringens planerade flygskatt (se faktaruta).

– Man ska inte svartmåla och säga att allt hänger på flygskatten men den skulle minska konkurrenskraften för oss häruppe. Jag är klart oroad, säger Robert Forsberg.

– Flygskatten kan innebära en minskning av flygandet. Vi tror i stället på att satsa på biobränsle. Bättre effekt på klimatet, säger Ann-Christin Viklund.

Flygskatten

I november föreslog en statlig utredning en punktskatt på flygresor.

Den lägsta nivån utredningen föreslår är 80 kronor och ska gälla för varje enkel flygresa inom Europa och även inom Sverige.

För resor längre än 600 mil föreslås skatten bli 430 kronor.

Syftet med skatten är att minska flygets klimatpåverkan genom att uppmuntra konsumenter att välja mer miljövänliga alternativ.

Intäkterna till statskassan från skatten skulle ge cirka 1,8 miljarder per år.

Efterfrågan på inrikesresor antas minska med 5 procent, på utrikesresor med 2 procent.

Källa: TT

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Nils Johansson/NSD