Östbilen som vurpade men kom tillbaka

Det var en svensk som fällde Skoda genom att 1978 välta bilen i "Trafikmagasinet" i SVT. Men det var en annan svensk som drygt tio år senare hjälpte det tjeckiska bilmärket till en succéartad comeback.

30 december 2019 08:49

Till Sverige kom Skoda strax före andra världskriget och ansågs då vara en tekniskt avancerad bil med gott anseende. Men efter kriget hamnade tillverkaren på fel sida om järnridån, förstatligades och kvävdes i en nedbrytande byråkrati. De importörer som försökte handla med politrukerna i Tjeckoslovakien kunde aldrig vara riktigt säkra på när beställda bilar och reservdelar skulle komma. Om de över huvud taget kom. Det hände att den svenske importören ANA i Nyköping i stället fick – motorcyklar.

Ridån gick ned

Efter att i flera år ha placerat sig bland de allra sämsta i Bilprovningens statistik gick ridån ned för gott när en Skoda 120 LS under det så kallade ”älgtestet” välte i SVT:s nystartade program "Trafikmagasinet" år 1978.

Vid ratten satt då motorjournalisten Björn Svallner, men redan ett par år tidigare hade hans svenske kollega Håkan Wasén slagit runt med en likadan bil på Skodas egen testbana i Mlada Boleslav.

När sedan Skodaledningen efter tv-vurpan kallade till presskonferens för att bevisa bilens förträfflighet, och den än en gång hamnade på taket, var katastrofen total.

Under några år såldes enstaka bilar via olika importörer, men 1987 gav man upp sedan det avslöjats att företaget fuskat med de nya avgasreningsproven. Den främsta orsaken till de dåliga vägegenskaperna hos dåtidens Skoda var helt enkelt en gammalmodig chassiteknik i kombination med svansmotor och bakhjulsdrivning.

Bilhistoria

Efter sammetsrevolutionen och Berlinmurens fall 1989 blev det ny fart i Mlada Boleslav. Och man hade redan en relativt sett modern framhjulsdriven bil i pipeline – Skoda Favorit – när Volkswagen AG köpte in sig som delägare.

Det var då Hans Folkesson på Saab fick ett samtal och ett erbjudande från Wolfsburg: Vi vill ha dig som utvecklingschef på Skoda!

Resten är historia. I alla fall bilhistoria.

Under hans ledning utvecklades comebackbilen Skoda Felicia, baserad på teknik från VW Golf. Den blev en jättesuccé.

Vi har exakt samma kvalitetskrav på oss som i Wolfsburg (VW), Ingolstadt (Audi) och Barcelona (Seat), försäkrade Hans Folkesson när jag träffade honom i Mlada Boleslav 1994.
Det som däremot skiljer oss åt är att tjeckerna kan göra det kostnadseffektivare. Människorna i det här landet har lärt sig att vända på varenda slant.

Något Hans Folkesson instämmer i än i dag. När det begav sig kunde han också avslöja att Skoda hade en helt ny bil i kulisserna som skulle kunna bli en storsäljare. Han ville inte avslöja mer än så, men en anställd viskade i mitt öra att den förmodligen skulle döpas till – Octavia.

125 år med Skoda

Skoda Auto bildades redan 1895 i nuvarande tjeckiska Mlada Boleslav, fast då under namnet Laurin & Klement, döpt efter de två grundarna med det gemensamma förnamnet Václav. Man tillverkade cyklar och motorcyklar.

1905 presenterade företaget sin första bil.

1912 var Laurin & Klement Österrike-Ungerns största biltillverkare.

1914 stoppades produktionen av första världskriget.

1924 köptes företaget av Skodaverken och bilarna namngavs efter ägaren Emil Skoda.

1939, före andra världskrigets utbrott, registrerades 312 bilar i Sverige, en på den tiden bra siffra.

1948 förstatligades Skoda.

1987, året för det nesliga uttåget, såldes åtta exemplar i Sverige.

1989, efter ”sammetsrevolutionen” och murens fall, började återuppbyggnaden och 1991 gick Volkswagen AG. I dag ingår Skoda Auto i VW-gruppen.

2019 levererades över 17 000 skodor till svenska köpare.

Källa: Skoda


Älgtestet

+ Testet utförs på torr asfalt med bilen lastad upp till maxgränsen. Sedan kör man bilen på en S-formad konbana i allt högre hastigheter för att se hur den beter sig om man skulle behöva göra en snabb undanmanöver.

+ ”Älgtestet” förknippas särskilt med Teknikens världs test 1997 av en Mercedes A-klass som vurpade. Innan dess – och nu – talar man om undanmanövertest eller väjningsprov.

Källa: Wikipedia


Modeller i Sverige 2019

Sålda Skodabilar i Sverige 2019.

ModellAndel (preliminärt)
Skoda Octavia31,99 procent
Skoda Kodiaq23,22 procent
Skoda Fabia17,06 procent
Skoda Karoq12,84 procent
Skoda Superb12,01 procent
Skoda Scala2,36 procent
Skoda Kamiq0,47 procent
Skoda Rapid0,04 procent

Källa: Skoda

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!