Bullrig bil på nya jaktmarker

Nya Kia Proceed ser inte alls ut som den gamla. Fjolårets lilla GT-bil med två dörrar har fått fem dörrar och en shooting-brake-kaross som skvallrar om att den koreanske tillverkaren nu ger sig ut på nya domäner.

13 maj 2019 10:12

Kia har i likhet med tjeckiska Skoda profilerat sig som tillverkare av förnuftiga, praktiska och prisvärda bilar. En strategi som har varit lyckosam för dem båda. I fjol fick Kia bara stryk av Volvo och VW i försäljningsstatistiken i Sverige. Men med sportbilen Stinger visade Kia härom året att de inte är främmande för att utvidga portföljen.

Det bekräftas av nya Kia Proceed, som passande nog förvandlats till en shooting-brake. Det är ett begrepp som har lånats från de hästdroskor som i slutet av 1800-talet transporterade överklassens jaktsällskap till dess revir.

Det var Mercedes som för snart tio år sedan återlanserade beteckningen shooting-brake. Designavdelningen lät helt enkelt korsa en CLS-kombi och en coupé.

Att låta form gå före funktion har bilindustrin lyckats med förut, men var det här egentligen så smart? Försäljningen tröt och i höstas stod det klart att det inte blir någon mer CLS Shooting Brake.

I samma veva lanserar alltså Kia samma koncept. Återstår att se om de lyckas bättre.

Dyrare än kombin

Den vanliga Kia Ceed-kombin SW är med motsvarande utrustningsnivå och samma 1,4-litersmotor nästan 20 000 kronor billigare. Dessutom rymligare.

Fast SW går inte få med den större 1,6-litersmotorn som sitter i vår testbil och rymmer ytterligare 64 hästar. Väljer du den maskinen som drivkälla blir prisskillnaden till SW nästan 70 000 kronor. Är två sekunder snabbare till 100 kilometer i timmen värt det? Den motorn kräver också en deciliter mer bensin per mil och släpper ut 20 gram mer koldioxid per kilometer.

För den som tycker att morret från maskinrummet är värt en extra slant kan jag intyga att Proceed låter betydligt maffigare än den vanliga SW-modellen. Fast ljudet kommer inte från motorn – det är artificiellt. Konstgjort! Eller ska vi kalla det fusk?

Däremot är bullret från lågprofildäcken genuint äkta.

Eleganta linjer

Är den snygg? Ska man köpa en bil för utseendets skull? För att den ger glans åt garageuppfarten? Jodå, linjeföringen är elegant, formad av prisbelönte Peter Schreyer, men frågan är om Luc Donckerwolke har samma smak och låter modellen leva vidare. Den före detta chefsdesignern hos Lamborghini tog i höstas över hos Hyundai/Kia.

Mest iögonfallande när det gäller utseendet är den lägre taklinjen och den mer sluttande bakrutan, jämförd med vanliga Ceed-kombin. Snyggt, men det stjäl förstås lastutrymme och ger en markant sämre sikt bakåt.

Den sjuväxlade dubbelkopplingslådan känns igen från vanliga Ceed men chassiteknikerna har filat lite på bilens dämpare, krängningshämmare och fjädrar, allt för att göra köregenskaperna mer bestämda.

Men frågan hänger ändå kvar – varför ska man betala mer för att få mindre? Fast nu är som bekant det här med valet av bil också en fråga om känslor.

Kia ProCeed 1,6 T-GDi

Specifikationer

Grundpris: 295 500 kronor.

Förbrukning: 7,2 liter/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 163 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 96 mg/km (RDE).

Motor: 1,6-liters bensin, 4 cylindrar, turbo.

Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkoppling, framhjulsdriven.

Skatt: 4 264 kronor (efter tre år 1 042 kr).

Max effekt: 204 hk vid 6 000 varv/min.

Max vridmoment: 265 Nm vid 1 500–4 500 varv/min.

Tjänstevikt: 1 535 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,61/1,80/1,42.

Bagageutrymme: 594–1 545 liter.

Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder.

Toppfart: 225 km/h.

Omdömen

Motor/växellåda +++

T-GDi-motorn på 1,6 liter känner vi igen från både Kia Sportage och storebror Optima SW, men här har motorteknikerna kramat ut ytterligare hästkrafter, totalt 204. Den 7-stegade dubbelkopplingsväxellådan är aningen seg och behöver ”paddlas” manuellt för att man ska få ut bästa effekt.

Ekonomi/miljö +++

Något dieselalternativ finns inte till Proceed och med bensinmotor kommer den inte i närheten av någon miljöbilsbonus. Dyrare än den vanliga kombimodellen (SW) och frågan är om andrahandsvärdet står sig lika bra som för den.

Köregenskaper ++++

Distinkt uppträdande och klart sportig karaktär. Men den låter sportigare än vad den är, med hjälp av artificiellt ljud. Känns lite korkat i tider då de riktigt vassa bilarna, de som drivs med el, nästan rullar ljudlöst.

Säkerhet ++++

Vanliga Kia Ceed fick fem stjärnor vid Euro NCAP:s senaste krocksäkerhetstest 2012. Något separat test av Proceed har inte redovisats. De flesta säkerhetssystem som Kia erbjuder är standard i Proceed.

Helhet +++

Är det här verkligen rätt jaktmarker för Kia? Måste det inte sitta ett mer värdeladdat varumärke i fronten för att man ska köpa en visserligen snygg men relativt opraktisk bil – med konstgjort motorljud?

Två konkurrenter

Hyundai i30 N

289 900 kronor. 250 hk. CO2 159 g/km (NEDC).

Den koreanska kusinen har fått en större motor än Kia, som också ger mera kraft. Går bara att få med 6-stegad manuell växellåda. Finns både som hatchback och fastback men inte som shooting-brake.

VW Golf GTI

350 400 kronor. 245 hk. CO2 143 g/km (NEDC).

Alla GT-bilars förebild. 2,0-liters turbomotor med 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda. Finns som Sportscombi, fast då inte med GTI-motorn.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!